VadeVi
Cava-Champagne-Prosecco, el triumvirat europeu dels espumosos
  • CA

“El mercat de vi més dinàmic és el dels escumosos”, diu l’última enquesta ISWR/Vinexpo. L’enquesta diu, també, que el mercat hauria de créixer un 5,6% entre el 2010 i el 2014, fins els 2.500 milions d’ampolles, segons informa vitisphere.com

Aquesta dinàmica de desenvolupament anirà acompanyada de canvis graduals en l’estructura. La tendència en la relació entre el volum i el valor dels tres principals estats elaboradors presenta aquesta evolució:

-França té el 25% del volum i el 59% en valor el 2009 (contra el 42% en volum i el 69% del valor el 2006).

– Itàlia representa el 27% del volum i el 13% del valor el 2009 (27% i 9% el 2006).

– El volum del Cava és el 27% i l’11% del valor el 2009 (contra el 7% i el 14% el 2006).

D’això es dedueix que en tres anys el cava, tot i haver guanyat molta quota de mercat en volum, encara n’ha perdut molta més en valor.

La supremacia mundial del champagne està cada vegada més qüestionada pels seus dos competidors europeus. Mentre que el champagne ha venut 319 milions d’ampolles el 2010 (7%), el cava ha arribat a 245 milions (+11,5%) i el prosecco italià 210 milions. La competència està principalment en els mercats d’exportació, on el cava ha venut 149 milions d’ampolles el 2010 (14%), el champagne 140 (24%) i el prosecco 115 (15%).

No obstant això, la situació de cadascun està ben definida: el xampany té un preu mitjà (13,5 € per a l’exportació) molt superior al del cava i el prosecco (de 4 a 5 €), i té tant un mercat nacional fort (60% de les vendes) i un mercat fora d’Europa que representa el 40% del que exporta, mentre que Cava i Prosecco exporten un 60% de les seves ampolles, del qual a Europa se’n queda més del 70%.

El Regne Unit és el mercat més gran per al xampany (35 milions d’ampolles), que estan per davant del cava (32 milions), mentre que cava i prosecco són el número u i dos a Alemanya (41 i 38 milions).

A cada país, el posicionament dels tres espumosos és ben diferent. A Anglaterra, el xampany té molta difusió, però es reserva per a les festes, i la fidelitat a les marques és alta, mentre que els seus rivals es consumeixen són de forma més indiscriminada però amb més freqüència. A Alemanya, el Sekt autòcton té el 80% del mercat, cava i prosecco es reparteixen el gruix de les importacions, i el champagne només té un petit percentatge de les vendes de vins escumosos.

En l’exportació, les cinc primeres marques de Champagne tenen un 37% de les vendes en volum i el 43% en valor, però en els països de fora d’Europa, aquests percentatges s’eleven al 63 i el 68%. L’estratègia de negoci del cava es basa en les seves dues marques principals, que monopolitzant el 95% de les exportacions. Pel que fa als italians, l’oferta està molt més dividida, amb excepció de la marca Martini & Rossi, que és una de les favorites tan dels consumidors nord-americans com dels britànics.


ELS TRES ESPUMOSOS EUROPEUS ES REPARTEIXEN EL MERCAT INTERNACIONAL FOTO: VADEVI.CAT

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa