Codorniu batalla a Europa per registrar la marca ‘Artesa’

El grup Codorníu vol utilitzar la marca 'Artesa' per als seus vins califonians però se li ha denegat perquè s'assembla a les marques del celler Ontañón, de la Rioja

El Tribunal General de la Unió Europea ha celebrat avui la vista sobre un recurs presentat pel Grup Codorníu perquè se li va denegar el registre europeu de la marca “Artesa” per als seus vins californians, per la seva semblança amb ensenyes de Cellers Ontañón, de la Rioja.

Codorníu va denunciar a l’Oficina d’Harmonització del Mercat Interior (OAMI), perquè no li va permetre inscriure els vins amb el nom del seu celler Artesa (Napa Valley, EUA) a causa que hi havia risc de confusió amb les marques “Arteso” i “La Artesa”, comercialitzades i reconegudes anteriorment per Cellers Ontañón.

En la vista, el grup d’origen català ha sol·licitat al Tribunal de la UE que anul·li la decisió de l’OAMI mentre que per contra, aquesta oficina i el celler de la Rioja han demanat que sigui desestimat el recurs.

El 2003, Codorníu va sol·licitar el reconeixement comunitari d'”Artesa Napa Valley” per a vins produïts i embotellats a la vall de Napa, però Cellers Ontañón es va oposar, perquè havia registrat prèviament “Arteso” i “La Artesa” per a les seves begudes. L’OAMI va donar la raó a la de la Rioja i va denegar el registre del distintiu de Codorníu perquè va apreciar que existia una risc de confusió.

Segons l’informe per a la vista, l’OAMI es va basar només en la comparació entre la marca “Arteso” i “Artesa Napa Valley”. Avui, Codorníu ha al·legat que els signes controvertits no són prou similars perquè hi hagi aquest perill de confusió, i ha argumentat que l’OAMI va fer una avaluació errònia i només va avaluar una part dels elements, mentre que no va analitzar els components gràfics. Segons Codorníu, des del punt de vista fonètic, les marques són diferents doncs la seva té set síl·labes i la de Cellers Ontañón en té tres i ha afegit que la seva ensenya dóna una impressió de modernitat, mentre que l’etiqueta de la Rioja evoca un personatge mitològic.

Per contra, l’OAMI i Cellers Ontañón han respost que a l’hora de comprar vi i begudes alcohòliques l’atenció del consumidor se centra a vegades en l’aspecte “denominatiu” de la marca, més que en el visual, ja que el nom és més fàcil de memoritzar. Tant l’OAMI com Cellers Ontañón han argumentat que els productes són idèntics i que hi ha gran similitud. Cellers Ontañón ha remarcat que la “La Artesa”, que havia estat registrada anteriorment, té un prestigi reconegut i que la de Codorníu té com element més destacat precisament la paraula “artesa”.

Nou comentari