El 2009 ha estat un any difícil pel vi català però també un any d’impulsos i noves iniciatives

Malgrat la crisi econòmica s'ha fet notar aquest 2009 l'enoturisme està en auge, amb moltes noves propostes i activitats que es consoliden amb gran èxit de participació. L'ús d'internet i les noves tecnologies es fa més necessari que mai per fer front a la davallada de vendes i, sobretot, per donar a conèixer els vins catalans

El sector està en crisi. Segons estudis de l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV), el consum de vi a les llars espanyoles ha baixat un 11% en els nou primers mesos de l’any respecte al mateix període de 2008 i les vendes també han caigut, tant pel que fa al nombre d’ampolles com pel preu del vi. Segons l’OEMV, els vins tranquils amb denominació d’origen han baixat un 2’5% el seu preu i tot i així no s’ha aconseguit frenar la caiguda de vendes, que s’ha notat també a nivell internacional: les exportacions han baixat un 15% respecte l’any passat, el que suposa que el sector ha ingressat uns 260 milions d’euros menys que el 2008. En aquestes dades, però, no hi figuren les vendes de nadal, però ja s’ha estimat que els lots de Nadal cauran un 20% tot i que se n’ha reduït el preu.

Verema en crisi
La crisi econòmica a nivell global se suma a la crisi que arrossega el sector del vi des de fa anys, segons diuen els pagesos. Els viticultors asseguren que ells són els que en surten més mal parats i denuncien que el raïm es pagui tan barat. De fet, aquesta verema ha estat especialment conflictiva, amb manifestacions i tractorades organitzades pel sindicat Unió de Pagesos, en què reclamaven l’autorització de la destil·lació de crisi per eliminar excedents. Fins i tot algunes denominacions d’origen catalanes van comunicar a la Conferència Espanyola de Consells Reguladors el seu interès en aquest tema per buscar una petició majoritària de totes les denominacions. Finalment, ni la petició ni la pròpia destil·lació no han arribat.

El mateix conseller d’Agricutlura de la Generalitat, Joaquim Llena, assegurava durant la verema d’aquest any que “s’està menystenint el raïm català” i criticava que fossin les grans marques qui fixessin el preu del raïm enlloc de regir-se per la llei de l’oferta i la demanda. De fet, gran part de la tensió durant la verema va començar quan grans cellers van anunciar que, o bé reduirien la compra de raïm o bé el preu al que en pagarien el quilo. Els viticultors asseguren que el preu d’un quilo de raïm no arriba ni tant sols als costos d’elaboració i que d’aquesta manera s’està condemnant la viticultura al fracàs i a l’abandó de les vinyes. Les administracions asseguren que no poden controlar els preus i atribueixen al sector de la distribució bona part d’aquest desgavell.

Enoturisme en auge
En aquest sentit, la Federació de Cooperatives Agràries ha reclamat recentment que el preu del vi inclogui també els costos de producció que fins ara, diuen, són assumits per les cooperatives i demanen a les administracions que impulsin el consum de vi català. En aquest aspecte, el 2009 ha portat petits avenços com la Declaració d’Empúries, que compromet les principals institucions gironines a potenciar el vi de la DO Empordà, o el conveni de col·laboració signat pel Consell Regulador de la DO Alella, els cellers i els ajuntaments dels municipis que integren la DO per utilitzar només vi de la denominació durant els actes institucionals.

D’altra banda, i en contraposició amb les vendes de vi, sembla que l’enoturisme està més viu que mai. El Caixa Penedès ViJazz ha superat les expectatives i amb prop de 45.000 persones ha assolit el seu rècord de participació. També el Cavatast de Sant Sadurní d’Anoia, amb 50.000 visitants, ha assolit els millors resultats de la seva història. La Mostra de Vins i Caves de Catalunya, celebrada al Moll de la Fusta de Barcelona, ha estat considerada com una de les millors dels darrers anys i la segona edició del Catavins Sabadell també ha superat l’èxit de l’any anterior.

D’altra banda, s’han posat en marxa iniciatives pioneres com les primeres caves submarines d’Europa a Tossa de Mar, la primera Festa del Vi de Lleida, la fira Reus Viu el Vi, les rutes amb cotxe Paisatges del vi, la incorporació del Seg-way en l’oferta enoturística de Subirats o el certamen Sabor e saber per acostar el cava català al Brasil, entre d’altres.

Comunicant el vi
Però més enllà d’aquestes iniciatives enoturístiques, el 2009 ha estat també un any en què l’aposta per la comunicació s’ha fet més pal·lesa. A banda de diferents iniciatives com la primera Guia de Vins de Catalunya, que va sortir la primavera passada, o les tertúlies entorn a les dotze denominacions d’origen catalanes que ha organitzat mensualment el Vi A Punt, cal destacar la presència a internet del vi català.

En aquest sentit cal remarcar l’emissió en directe per internet d’un tast organitzat per l’Acadèmia Tastavins, la incorporació del codi QR per part de la DO Montsant, la utilització de la xarxa a l’hora d’escollir un nou logotip per la DO Penedès i les diferents jornades que s’han fet durant aquest any sobre comerç electrònic o sobre la presència dels cellers catalans a la xarxa. Pel que fa a aquesta presència a internet, cal destacar la conclusió de la segona jornada d’innovació de Debatdevi, de l’Incavi: els cellers han de donar-se a conèixer a través dels mitjans de comunicació i treure suc del potencial d’internet.

I justament en aquest aspecte el VADEVI.cat hi té molt a dir. Amb menys d’un any de vida -va veure la llum el 25 de febrer d’aquest any-, ja s’ha consolidat com la web sobre vins catalans més llegida de la xarxa i no només això, sinó que ocupa el lloc 85 en el rànquing de webs en català més llegides. El novembre va registrar el seu rècord amb 20.000 pàgines vistes i 3.977 usuaris únics (equivalents a lectors en internet). D’altra banda, VADEVI.cat ha entrat recentment a les xarxes socials Twitter i Facebook i ja hi té més d’un centenar d’amics. A més, aquesta tardor ha engegat la campanya Coneix els nostres vins i enamora-t’en per comercialitzar entre els lectors alguns dels millors vins catalans i donar a conèixer, així, la qualitat dels nostres vins.

Queda molta feina per fer i per això, el 2010 seguirem treballant per promoure els vins catalans.


La producció de vi i les vendes estan disminuint a Europa FOTO: VADEVI.cat


Més de 5.000 persones es van reunir a la Plaça Sant Jaume per assisitir als concerts del Caixa Penedès ViJazz 2009 FOTO: VIJAZZ


Els alcaldes dels 18 municipis, el president del Consell Regulador i membre dels cellers de la Do han assistit a la signatura del conveni pel vi de la DO Alella FOTO: AJUNTAMENT ALELLA


Una oferta d’enoturisme permet fer una immersió per agafar una ampolla de vi de dins del cofre a les costes de Tossa de Mar FOTO: TERRAMAR


Els representants de les 18 institucions gironines han signat el conveni a les ruines d’Empúries per promoure el vi de la DO Empordà FOTO: MARTÍ ARTALEJO


La tractorada recorre els carrers de Vilafranca i acaba davant la seu de l’Incavi per protestar pel preu del raïm FOTO: C. FUNICELLI


La Mostra de Vins i Caves de Catalunya del 2009 va reunir 200.000 persones FOTO: INCAVI

Nou comentari