El boicot també fa vendre algun cava

La campanya publicitària nadalenca de les caves extremenyes Bonaval, que inclou el segell de la DO Cava, es basava en el fet de no ser català

Les imatges i els textos del cartell de la campanya nadalenca de Bonaval són prou eloqüents. Imatge: VADEVI.cat

“En futbol són millors, en cava no”. Quin és el subjecte d’aquesta frase publicitària que encapçala l’anunci nadalenc de les caves extremenys Bonaval? No és pot referir pas al Barça que, efectivament, en futbol és millor, però que de cava no en fa pas. L’única frase completa amb sentit seria: “els catalans en futbol són millors, en cava no”.

Malgrat l’evidència, Gonzalo Figari, president de l’agència de publicitat madrilenya D6, i creatiu de l’anunci, nega que la campanya tingui caràcter polític: “jo diria que més aviat té caràcter “futbolero” ha explicat a VADEVI.cat. I quan se li esmenta el boicot, afegeix: “Vostè creu que dir que dir ‘en futbol són millors, en cava no’ boicoteja al producte català? Més aviat diria que en tot cas el que boicoteja és el futbol extremeny”.

Respecte a la frase que també apareix al cartell “celebra l’arribada del 2013 amb els que volen estar a prop teu”, Figari diu que “és una frase de tancament que vol dir que aquest Nadal el passis amb la gent que vulgui estar més prop teu, la gent que més et vol. La que t’ajuda, la que et comprèn”. Seguint amb aquesta línia d’interpretació, no hi veu cap al·lusió el moviment sobiranista que hi ha a Catalunya: “el doble sentit l’hi deixem als mal pensats, a aquells que volen calar foc on hi ha una idea brillant i no saben com intentar embrutar-la. El doble sentit està a la ment del que el veu. Sempre.”

Tampoc el fet poc habitual que a l’anunci hi hagi una bandera espanyola té cap significat polític per Figari, que ho justifica de la següent manera: “Efectivament no totes les gràfiques són iguals, és la raó per la qual existeixen les agències, per fer comunicacions diferents. Les banderes d’Espanya i Extremadura marquen dues coses molt senzilles, el cava Bonaval és d’Extremadura i es ven a Espanya”.

Es dóna el fet que malgrat que més del 95% del cava i de les empreses que n’elaboren són d’origen català, el cartell duu el logo del Consell Regulador del Cava, finançat pels propis elaboradors.

Cavas Bonaval

El celler elaborador del cava Bonaval, situat a Almendralejo -únic municipi extremeny on es pot elaborar Cava amb Denominació d’Origen- era propietat del grup de vitivinícola Inviosa-Lar de Barros. Com va anunciar VADEVI.cat, es va dissoldre el juliol del 2011 després d’un llarg procés de concurs de creditors que no va arribar a bon port. Ni tan sols el fet de ser el cava oficial de la selecció espanyola de futbol al Mundial 2010, en que la “Roja” es va proclamar campiona, va ser suficient per remuntar el declivi del celler. Finalment, el grup López Morenas va veure l’oportunitat d’ampliar la seva base de productes amb el cava, adquirint la marca i el celler.

Bodegas Inviosa va arribar a elaborar a mitjan la passada dècada més de 150.000 ampolles de cava de la seva marca Bonaval, emparat amb el segell de la D.O. Cava, i era la marca de cava extremeny de major volum de vendes per davant de Via de la Plata. L’objectiu dels nous responsables passa per arribar al milió d’ampolles.

Nou comentari