El QFD és un mètode de càlcul que porta anys utilitzant-se per la millora de productes i serveis. Dades.cat, anàlisi i estadística, una empresa catalana amb seu a Matadepera, pensa que podria ser molt interessant la seva aplicació en el sector del vi. El seu responsable, Enric Genescà, afirma que “estem segurs que podria tenir resultats molt profitosos per les empreses que ho volguessin aplicar”. A la Xina, explica, utilitzen el QFD per millorar el vi que produeixen, i ho fan comparant-lo amb els europeus.

Aquest mètode de càlcul molt utilitzat en la indústria de la tecnologia o d’automoció, de mica en mica s’ha anat introduint en d’altres sectors. Trobem referències sobre la aplicació del QFD en la millora dels esmorzars en hotels, per dissenyar cursos, per fer els productes millors, o “en una de les últimes col·laboracions que hem fet en el servei que s’ofereix als 11 restaurants del campus de la Universitat Autònoma de Barcelona”.

El procés consisteix en conèixer, a través d’una enquesta o de resultats de dades accessibles, quins son els vins que millor acceptació tenen en el mercat. Amb la enquesta, es pregunta al client sobre algunes característiques del que compra, i perquè ho fa. A la vegada, se li demana quina prioritat i importància li dóna a cada característica que se li demana que puntuï.

Paral·lelament, es fa una recerca amb especialistes del sector de quina relació tenen les coses que es poden canviar en el sector del Vi, segons els requeriments de l’usuari, que és el què se li ha preguntat al client, i sobre el que ha mostrat insatisfacció.

Creuant les dades de 1 i 2, s’obté el què s’anomena el QFD, amb la lectura del qual es pot saber on s’ha d’actuar per convertir el producte en el “millor” pel client potencial.

Aquest mètode és aplicable tant per millorar el producte, com per fer-ho en els processos comercials o de producció.

Es pot trobar més informació a: http://www.dades.cat/p6.html


L’elecció de l’ampolla ve determinada sovint per una qüestió d’estètica FOTO: VIDRES ROVIRA

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa