El Grup Pons especialitzat en la producció d’oli d’oliva treu al mercat el seu primer vi, l’Alges

Una empresa familiar lleidatana dedicada a la producció i comerç d'oli d'oliva treu al mercat el seu primer vi amb DO Costers del Segre i una producció de més de 18.000 ampolles

El Grup Pons, una empresa familiar lleidatana dedicada a la producció i comerç d’oli d’oliva, acaba de treure al mercat el seu primer vi, l’Alges de la DO Costers del Segre. Després de les gelades de l’hivern del 2001 que van afectar moltes oliveres a les Garrigues, l’empresa va decidir fer una aposta cap a l’elaboració de vins de qualitat, començant al 2003 un projecte vitivinícola a l’Albagés (Garrigues) sota el nom de Clos Pons. L’empresa té previst destinar 5 milions d’euros al projecte vitivinícola amb el qual confia arribar al 2013 a embotellar 400.000 botelles. La firma disposarà al 2010 del seu propi celler.

L’empresa, que aposta per cercar la qualitat dels productes que elabora, va començar al 2005 a plantar vinya a la comarca de les Garrigues. Actualment, el grup disposa de 32 hectàrees de vinya a l’Albagés i 8 a la Pobla de Cèrvoles dedicades al conreu de la vinya, amb varietats com ara ull de llebre, sirà i garnatxa, entre altres. De la primera anyada del 2008, Clos Pons ha embotellat 18.666 ampolles de 0,75 litres i prop de 2.000 màgnum, de 1,5 litres de l’Alges.

El director executiu del Grup Pons, Eduard Pons, ha explicat que per obrir-se camí en el món del vi, l’empresa va decidir apostar per la qualitat oferint un producte “distintiu i únic al mercat”. També van apostar per l’agricultura sostenible i per això totes les vinyes estan certificades per diferents organismes reguladors de la producció ecològica tot i que fins al 2010 no trauran al mercat els primers vins sota aquesta catalogació. L’empresa porta a terme la recol·lecció del raïm de forma manual triant els fruits idonis. La voluntat de Clos Pons és fer tots els seus vins tinguin l’etiqueta de la producció ecològica.

L’Alges
El primer vi resultant del projecte Clos Pons, l’Alges, prové d’una collita, la del 2008, caracteritzada a la zona per un hivern sec amb temperatures suaus i una primavera més fresca i amb pluges abundants que van durar fins a mitjans de juny. L’Alges -nom inspirat en la localitat on s’ha produït, l’Albagés- és el vi resultant de la criança durant nou mesos en barriques d’un cupatge d’ull de llebre, garnatxa i sirà.

Segons l’enòleg de la firma, Martí Magriñá, el primer vi que elaboren es caracteritza per ser un “potent, equilibrat, afruitat i amb intensos aromes”. Al nas, deixa aromes de fruits rojos amb tocs de compota, regalèssia, figa i cireres que destaquen per damunt de notes minerals i la seva marcada acidesa que “el fan fresc i agradable” i tot això, acompanyat pels aromes que deixa la fusta lleugera, afirma l’enòleg. L’Alges, amb 14 graus de graduació, presenta un color intens amb tons violacis.

Al 2008, l’empresa va collir el primer raïm per elaborar l’Alges. De la primera anyada, Clos Pons n’ha embotellat 18.666 ampolles de 0,75 litres i prop de 2.000, màgnum, d’1,5 litres. “No serà un vi econòmic”, afirma Eduard Pons. L’Alges de 0,75 litres es podrà trobar en botigues especialitzades per uns 12 euros, que se situaran al voltant dels 16 als restaurants, mentre l’ampolla màgnum es podrà trobar per uns 26 euros.

Els cellers Clos Pons esperen embotellar l’any 2010 al voltant de 100.000 ampolles i al 2013, unes 400.000 i facturar uns 2 milions d’euros. La firma té previst llençar al mercat l’any vinent un altre negre, el Roc Bru, a més del Sisquella, el primer blanc.

Projecció internacional
El Grup Pons vol, a la llarga, utilitzar les xarxes de distribució d’oli que té per vendre el vi també a l’estranger -exporta a 120 països-. Tot i tenir demanda de Brasil, Austràlia i Itàlia, de moment aposta per posicionar-se al mercat català amb acords tancats de distribució. Enguany calcula vendre un 60% a Catalunya i l’Estat i la resta, a l’estranger. Pel 2010, espera que el mercat forà ja superi l’estatal. Els vins Clos Pons seran comercialitzats en circuits gourmet i, de moment, “no tindran accés a la gran distribució”, explica Eduard Pons.

L’empresa ha llençat el seu primer vi en moments de crisi i de dificultats pel sector vitivinícola. Tot i això, el director del Grup Pons Pons explica que no podien aturar la producció de les vinyes que van començar a plantar al 2005. Calculen tenir al 2011 la totalitat de les vinyes en plena producció, moment en què esperen que la crisi ja quedi enrere.


Eduard Pons, amb el seu nou vi Alges FOTO: SALVADOR MIRET / ACN

Nou comentari