El Penedès ha d’apostar per canviar l’estratègia actual i apel·lar als sentiments i les emocions del consumidor per convertir el consum de vi del Penedès en una emoció, com ja s’està aconseguint en el cava, i fer que els consumidors es sentin identificats amb el producte. Aquesta és una de les principals conclusions del Capítol de la Verema organitzat per l’Acadèmia Tastavins del Penedès per tal de fer balanç de la verema 2009.

L’Acadèmia Tastavins ha reunit aquest dijous a Sant Martí Sarroca més de 50 empresaris, polítics, representants sindicals, patronals, d’institucions vinícoles, periodistes i acadèmics que, moderats pel director de VADEVI.cat, Joan Nebot, han discutit sobre el futur del Penedès.
[[frase]]
Pel que fa als resultats de la verema exposats prèviament a la trobada -i paradoxalment a l’ànim general que està molt marcat per la crisis i les difícils relacions entre la pagesia, els elaboradors i les administracions-, hi ha hagut una significativa millora respecte el 2008, tant en quantitat com en qualitat de la collita, molt marcada pel bon comportament de les condicions climatològiques a la zona i que malauradament no s’ha vist reflectida en els preus del raïm, que han patit una davallada.

Finestreta única, preus dignes i emoció
Justament aquesta davallada ha estat un dels quatre eixos principals de les discussions: les normatives que regulen l’activitat, els preus i la qualitat del raïm entrat, l’amenaça de les marques blanques i sobretot les mancances a nivell de promoció i notorietat de marca que dificulten les vendes de vi, i no tant de cava, del Penedès, sobretot a Espanya i també a Catalunya.

Tant pagesos com elaboradors s’han queixat davant la gran burocràcia i lentitud en temes relacionats amb urbanisme (construcció i ampliació de masies per mantenir els pagesos al costat de la vinya), construcció de cellers, plans per a la renovació de maquinaria i peticions de ajudes i subvencions. Com a proposta s’ha reiterat la necessitat de la creació d’una “finestreta única” per tots els temes relacionats amb el sector.

El preu del raïm ha estat abordat pels pagesos, que estan molt disgustats amb els actuals preus marcats pels grans elaboradors i que fan molt difícil que el pagès es pugui guanyar la vida. Es queixen que cada cop han de portar més vinyes i per tant, treballar més, per guanyar-se la vida. Per la seva banda, els petits i mitjans elaboradors, que en l’actualitat són les empreses que millor estant pagant el raïm, reclamen una millora de la qualitat per no fer malbé la imatge de les varietats del Penedès.

Com a novetat respecte a anteriors edicions del Capítol de la Verema, s’ha fet notar l’amenaça que suposa pel sector la implantació de les marques blanques o de distribució en el mercat del vi, ja que aquestes es basen únicament en la variable preu, sense tenir en compte orígens i qualitats. “Els vins que distribueixen les grans cadenes cada cop són més de ‘marca blanca’ i això va en contra dels productors i dels grans marquistes del Penedès” segons afirma Jordi Cuyàs, ex-gerent del Consell Comarcal de l’Alt Penedès.

Finalment, i davant l’evidència que encara hi ha molta feina a fer per arribar al consumidor final i perquè aquest vegi els vins catalans i del Penedès com un producte de qualitat i de referència, s’ha apostat per apel·lar als sentiments i les emocions perquè el consumidor se senti identificat amb el producte des d’un punt de vista emocional i no només des del xovinisme.

Pal de paller
L’Acadèmia Tastavins del Penedès, a través del seu president Joan Tarrada, es va oferir a liderar els canvis que necessita el món vitivinícola penedesenc i es va posar a disposició del sector per fer de “pal de paller” per aconseguir que el Penedès sigui un referent de vins i caves a Catalunya, a l’Estat espanyol i a arreu del món.


L’any passat, el Capítol Verema va reunir una cinquantena de professionals del sector del vi FOTO: VADEVI.cat

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa