El vi digital

L'era digital també ha arribat al sector del vi, però els cellers catalans no aprofiten prou aquest canal

Fa anys que el crític de vins més conegut del món, el nord-americà Robert Parker, avisa que el futur de la informació i el comerç del vi és a internet. Tot i això els cellers catalans s’ho miren amb un cert escepticisme. I no serà per falta de potencial: pocs sectors productius catalans han assolit el nivell que tenim amb el vi, amb tres empreses, Freixenet, Torres i Codorniu, entre els deu grups vitivinícoles més importants del món, i amb milers de cellers que elaboren vins ben valorats i venuts arreu del món. Per una banda, els tres grans i altres empreses de mida mitjana disposen de potencial econòmic per fer-se valer en el món digital. I els que no disposen d’aquest potencial, tenen precisament a internet un mitjà econòmic i d’abast mundial per donar-se a conèixer en igualtat de condicions a les grans empreses i als elaboradors d’altres indrets.

Fa uns dies, la Fundació puntCat, la entitat privada sense ànim de lucre que gestiona el domini .cat, va organitzar a Barcelona la primera jornada puntXpunt amb l’objectiu d’acostar les eines que augmenten la competitivitat de les empreses a internet i la va dedicar al sector del vi amb el títol La Viticultura i l’estratègia a Internet. Hi van participar gairebé quaranta professionals d’empreses del sector i, tot i un cert escepticisme inicial, la conclusió va ser que no s’aprofita prou el mitjà digital. I és que malgrat que l’esclat del comerç digital de vi encara no ha arribat a Catalunya, les dades que van exposar els diferents ponents no ofereixen dubtes: és qüestió de temps, de poc temps.

Nico Bour, director i fundador d’Uvinum, una web d’informació i venda de vins internacionals, ho va deixar ben clar: als Estats Units un 8% de les vendes de vi directes al consumidor es fan a través d’internet. Es pot argumentar que la tradició nord-americana afavoreix la compra a distància, però Bour també va donar altres dades claus: a França, el comerç digital de vi té un creixement anual d’un 30%, i a l’Estat espanyol l’any passat el comerç electrònic va facturar 6.300 milions i un de cada sis ciutadans va fer una compra a través d’aquest mitjà. I no es tracta només de la venda: els mitjans informatius digitals dedicats al sector, com Vadevi.cat no paren de créixer. Salut!


Jordi Iparraguirre, director de puntCAT, obre l’acte donant la benvinguda i presentant als assistents la jornada puntXpunt FOTO: FUNDACIÓ PUNTCAT

Nou comentari