El vi ecològic, sense demanda

El consum de productes ecològics es manté malgrat la conjuntura econòmica actual. El preu i la dificultat a l’hora de trobar aquests productes continuen sent els principals obstacles per al seu consum

La verdura, la fruita i els lactis són els aliments ecològics més consumits, seguits en importància pels ous, el pa, la pasta i els cereals ecològics. D’altra banda, el vi i els menjars preparats tenen una demanda minoritària.

El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí va presidir la presentació dels resultats del Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2010, realitzat pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO), a través de l’empresa TNS Demoscopia. L’objectiu és quantificar i qualificar el coneixement i els hàbits.

El conseller Pelegrí ha manifestat que el consum de productes ecològics es manté i va creixent progressivament malgrat l’actual conjuntura econòmica. A través d’aquest estudi s’ha pogut constatar que més de la meitat de la població catalana, un 51,2%, ha consumit alguna vegada aliments ecològics, el 35% amb freqüència mensual i un 20% de forma setmanal.

Segons Pelegrí “el consum de productes ecològics té un públic fidel que no ha deixat de consumir-los tot i ser una mica més cars”. “Aquest fet ens referma que ens trobem davant un mercat estable amb una important projecció de futur, ja que el 21,6% dels consumidors han afirmat que tenen la intenció d’augmentar el consum d’aquests aliments en els propers mesos, sobretot fruita, verdura i llegum”, ha explicat el conseller.

Els resultats del baròmetre també indiquen que un alt percentatge de la població entrevistada, un 93,8%, manifesta que ha sentit a parlar dels aliments ecològics i un 84,6% de la població té una noció correcta del que aquests signifiquen. Una amplia majoria dels que manifesta haver sentit parlar dels aliments ecològics en projecta una visió positiva (83,6%) amb definicions com ara “aliments sans”, “naturals” o “sense additius químics”. Al mateix temps però, un 22,6% apunta identificacions de tipus negatius com ara “preu excessiu”.

D’altra banda, la gran majoria dels entrevistats que coneixen els aliments ecològics confia en què el producte certificat com a ecològic realment ho és (84,2%) davant una minoria (13,4%) que discrepa del segell de garantia. Tot i així, hi ha poc coneixement dels segells oficials existents (menys del 50%). Segons el conseller, “el coneixement dels processos i el sistema de producció dels aliments ecològics pot ajudar a comprendre el preu d’aquests productes, alhora que convé publicitar més el procés de certificació per tal d’atreure millor i abans al consumidor”.

Gairebé la meitat dels compradors d’aliments ecològics enquestats (48,4%) esmenta que, en algunes ocasions, ha adquirit productes convencionals per no trobar-ne d’ecològics, sobretot la carn. Tot i així, un 57,9% afirma que en el darrer any ha percebut que la presència d’aliments ecològics en els establiments ha augmentat.

De fet, tal i com ha explicat el conseller, la dificultat a l’hora de trobar productes ecològics fora de les botigues especialitzades i el preu són els principals obstacles per al consum d’aquest tipus de producte. En aquest sentit, Pelegrí ha explicat que cal fer un esforç en la distribució d’aquests aliments per augmentar-ne l’accessibilitat, el consum i la freqüència. “Hem de treballar en aquests dos aspectes” ha dit el conseller, “ja que a l’estudi es constata clarament que entre els motius que incentivarien la compra de productes ecològics hi destaca un preu més assequible i una presència més gran en els llocs de compra habituals”.

El Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2010 també constata que el 64,7% dels no consumidors d’aliments ecològics estarien interessats en consumir aquest tipus d’aliment. Malgrat això, només un 44% estaria disposat a pagar un sobrepreu per adquirir aliments ecològics, que serien en especial verdures, llegums i fruites.

Un altra aspecte que s’analitza en aquest baròmetre és la presència d’aliments ecològics a les escoles. En aquest sentit, el 26,7% dels entrevistats que han sentit a parlar dels aliments ecològics té fills en edat escolar. D’aquests, un 34,1% ha sentit a parlar als seus fills sobre els aliments ecològics arran d’alguna activitat desenvolupada a l’escola. En línies generals, existeix una actitud favorable a la utilització de productes ecològics als menjadors escolars, tot i que ha disminuït l’interès per pagar més per aquest servei. En aquest sentit, el conseller ha afirmat que “és molt important que a les escoles s’expliqui què són els productes ecològics, ja que d’aquesta manera els alumnes comencen a prendre consciència d’aquest tipus de producció”.

L’estudi, que es realitza per tercer any consecutiu, s’ha portat a terme en dues fases. En primer lloc, s’han realitzat 1.200 entrevistes a població general resident a Catalunya. En una segona fase, s’han realitzat 400 entrevistes a compradors exclusius de la llar amb la finalitat de tenir mostra suficient d’aquest target i extreure’n resultats concloents.


Un grup de visitants durant el tast de raïms al celler Eudald Massana Noya FOTO: EUDALD MASSANA NOYA

Nou comentari