El vi és una beguda minoritària entre els joves d’entre 18 i 35 anys tal i com conclou l’últim estudi de l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OeMv).
“Encara que els joves declaren iniciar-se en el consum de vi en un entorn familiar i controlat pels seus pares, aquest producte té un consum minoritari durant l’etapa compresa entre els 18 i els 24 anys: una etapa ‘grupal’ i clàssica del botellón, en la qual les begudes preferides són altres”, explica el director general de l’OeMv Rafael del Rei. El vi, entre els joves, “és percebut com una beguda per a consums més responsables i per això la seva demanda comença a edats superiors, amb la major estabilitat tant econòmica com emocional i quan les sortides grupals comencen a substituir-se per les sortides en parelles i més formals”, assenyala.
I és que en el rànquig de begudes més consumides pels joves, el vi està en darrera posició: refrescs (86%), aigua envasada (79%), cervesa (59%), alcohol d’alta graduació (46%) i vi (40%).
Tot i això el vi és una de les begudes preferides fora de casa. Segons les dades de l’OeMV, el vi és la beguda dominant en cites romàntiques (44%), en celebracions especials (28%) i sempre que se surt a sopar (28%). Els refrescs dominen en moments com aperitius a mig matí (32%), els àpats de cap de setmana (25%) i les sortides entre setmana (36%). Per contra, la cervesa és la beguda més freqüent en les sortides de cap de setmana (38%), amb amics (43%) o de tapes (51%). El consum d’alcohol d’alta graduació és més freqüent en les festes (33%).
A casa, el vi també guanya la partida en celebracions especials (28%) i àpats familiars (25%) malgrat que cada vegada es consumeixen més refrescos en aquest tipus de trobades (29%). El refresc també passa per davant en moments d’oci tals com veient la televisió (38%) i com aperitiu abans del menjar (33%).
Els joves barcelonins beuen més vi
Per zones geogràfiques, els refrescs es consumeixen amb major freqüència a Madrid (90,8%) i a Andalusia (90,5%). Per contra, la cervesa es consumeix més en l’àrea de Madrid (66,2%) i l’alcohol d’alta graduació en la zona Nord-oest i Nord-centre (54,8% i 58% respectivament). El vi es consumeix més a Barcelona i àrea metropolitana (49,7%) així com entre joves de 26 a 35 anys (48,5%).
L’estudi també destaca el consum de vi barrejat amb altres begudes. Un 15,9% dels joves de l’Estat beuen vi amb gasosa, sent els andalusos els joves que més es decanten per aquesta beguda (23,4%). La sangria és consumida per un 14,5% dels joves, un percentatge que augmenta a Barcelona i a Madrid (21,9% i 21,2% respectivament). El calimocho, amb un consum del 13,8%, és més popular en la zona Nord-centre (33,9%) i entre els joves de 18 a 25 anys (19,6%).
Els joves s’emborratxen amb begudes d’alta graduació alcohòlica o amb cervesa FOTO: MARTA PÉREZ