Un recorregut per les grans cadenes de supermercats i hipermercats del país mostra una escassa presència dels vins catalans en relació a d’altres denominacions origen.

Un supermercat d’El Corte Inglés triat a l’atzar a la ciutat de Barcelona, per exemple, té quatre lineals dedicats als vins negres, i un lineal sencer es destina exclusivament als vins de Rioja. Una sola DO ocupa el 25% de l’espai disponible i això suposa prop d’un centenar de marques exposades.

El segon lineal d’aquest supermercat és compartit: mig lineal es destina als vins negres de la Ribera del Duero i l’altre mig lineal al vins negres catalans. Així, el 12,5% de l’espai total és per Ribera del Duero, i l’altre 12,5% el comparteixen la dotzena de DO catalanes. Una divisió simple dóna un 1% de l’espai per a cada DO catalana, però lògicament no hi són totes representades, així que algunes DO catalanes no tenen cap oportunitat.

En aquests mateixos dos lineals apareixen destacades mitja dotzena de “marques exclusives” d’El Corte Inglés. Doncs cap d’aquestes marques exclusives són catalanes, la majoria són de Rioja. I és precisament en aquestes marques exclusives on es concentren les promocions, ofertes i descomptes. I aquestes marques exclusives també són abundants en els altres dos lineals de vins negres, amb marques exclusives de Somontano i d’altres DO espanyoles.

L’escassa visibilitat dels vins catalans és encara més evident en les capçaleres d’aquests quatre lineals, on es col·loquen els típics expositors de les promocions especials, ja que cap de les promocions correspon a un vi català, predominen Rioja i Ribera del Duero.

La presència dels vins catalans millora sensiblement a la secció de vins blancs i rosats, però la majoria de vins pertanyen a tres grans grups, Torres, Perelada i Codorníu, i en tot cas tots els vins es troben sota una secció genèrica que diu “Penedés”, sense diferenciar cap altra DO catalana, quan, per exemple, la DO Rueda es troba perfectament identificada i sense vins d’altres DO a la seva prestatgeria.

Aquesta situació no és un cas concret d’aquesta cadena, sinó del sector. Si triem a l’atzar un Mercadona d’un altre punt de la ciutat, la situació és encara pitjor, amb una gran quantitat de marques pròpies i exclusives, especialment de la DO València, com la àmplia gamma de blancs, rosats i negres Castillo de Liria, o de la DO Rioja, com la extensa gama de vins Comportillo.

Si això ja implica poca visibilitat dels vins catalans, més greu és la situació fora de Catalunya. Per exemple, al Carrefour de Móstoles, la “c” de Catalunya coincideix alfabèticament amb la “c” de Castilla-La Mancha, de forma que els pocs vins negres catalans d’aquest hipermercat de les afores de Madrid queden discretament ubicats en la prestatgeria que ostenta el rètol de “Castilla-La Mancha”. I situacions similars són les que es donen als supermercats de Bilbao o Sevilla, on els vins catalans tenen escassa presència i visibilitat.

De les entrevistes mantingudes amb responsables de les seccions de vins de diferents supermercats i hipermercats, podríem destacar una conclusió: que la presència i la visibilitat són un factor fonamental de venda. Així que les quotes de visibilitat i les quotes de mercat estan íntimament relacionades.


Supermercat a Barcelona FOTO: LLUÍS TOLOSA

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa