Gràfiques Varias produeix 650 milions d’etiquetes cada any per a vins, caves i licors.">

L’any 1918, Josep Varias Bou va fundar Gráficas Varias, una impremta dedicada a la impressió de targetes, fullets, revistes i etiquetes per a farines, olis, vins i caves, que fins i tot va arribar a imprimir llibres de l’editorial Barcino. Però la seva ubicació geogràfica, a Sant Sadurní d’Anoia, va acabar marcant el seu destí i progressivament va especialitzar-se en el servei als cellers de la comarca. I avui, gairebé un segle després, la tercera generació de Varias, en Josep Varias Ribot, ha capgirat com un mitjó el model productiu de l’empresa per a convertir-la en una referència tecnològica i de qualitat en el sector de l’etiquetatge de vins, caves i licors. Gráficas Varias imprimeix 650 milions d’etiquetes l’any, un 7% de les quals van al mercat internacional. Les grans marques catalanes confien en els seus serveis, i també molts cellers mitjans i petits de Catalunya, Espanya, França i Cuba.
Una etiqueta ben dissenyada en una ampolla de vi o cava pot decantar la decisió de compra d’un consumidor no especialitzat, de la mateixa manera que una etiqueta que no transmeti emocions positives pot enfonsar un vi de qualitat. Diríeu que els cellers catalans dediquen prou esforços en aquest màrqueting visual?
Qualsevol persona que no busqui una marca en concret o no tingui prou informació per triar un vi o un cava, si s’atura en una prestatgeria de supermercat o en una botiga especialitzada farà una primera tria en funció de l’etiqueta que més emocions li transmeti, la que per alguna raó aconsegueixi cridar la seva atenció, per un color, un concepte, una imatge o fins i tot la tipografia. Són regles bàsiques de la comunicació visual que els nostres cellers, tant els grans com els petits, valoren molt, i cada vegada hi dediquen més esforços i recursos. Hi ha cellers que no poden tenir un equip de comunicació i màrqueting, però quan han de dissenyar etiquetes, busquen un expert que els ofereixi un disseny atractiu i ajustat als valors que volen transmetre. Tenim molt de nivell, si ens comparem amb la resta d’Europa, a Catalunya i Espanya el nivell d’exigència en el disseny d’etiquetes és prou superior, potser només es pot comparar amb nosaltres Itàlia. Podem estar molt orgullosos de l’aposta pel disseny d’etiquetes que fan els nostres cellers.

Quines tendències observeu en aquest sentit?

Cada mercat evoluciona per adaptar-se als gustos de la societat on vol vendre el producte. Per exemple, el mercat asiàtic sempre busca temàtiques amb daurats i brillantors, mentre que a Catalunya es busca més un disseny minimalista i més proper a la nostra cultura. Anys enrere les etiquetes eren força recarregades i ara es tendeix a la simplificació del missatge visual.
El disseny de l’etiqueta ha de correspondre amb els valors de marca i el tipus de producte que ofereix un celler, i per tant, s’ha d’anar renovant. Cada quant de temps considereu que cal revisar la imatge d’un vi o cava?

Pel que observem en els nostres clients, els cellers fan revisions més o menys cada tres o quatre anys. Normalment no són canvis radicals, que podrien confondre el consumidor, sinó evolucions positives del disseny que mantenen els elements identificatius del producte i de la marca que té al darrere.
A la vostra cartera de clients hi ha grans marques com Codorníu, Freixenet,Torres o Segura Viudas, així com cellers petits, però també clients internacionals com Cointreau. Quin pes de la vostra producció és exportació?
Imprimim 650 milions d’etiquetes cada anys, i aproximadament el 7% són encàrrecs internacionals. Però més enllà de la quantitat, fem una aposta per la qualitat, perquè ens adrecem a l’etiquetatge d’alta gamma que requereix molts colors, relleus, plastificats, tintes invisibles i fluorescents o estampacions, entre altres característiques. I aquestes tasques requereixen una maquinària específica i de vegades una tècnica especial.
En els darrers anys, el vostre volum de negoci ha crescut en paral·lel a l’aposta de Gràfiques Varis per les noves tecnologies d’impressió. De fet, sou pioners en els llibrets desplegables adhesius, que heu registrat amb la marca Varilabel. Quines prestacions ofereixen aquestes etiquetes?
Es tracta d’una etiqueta adhesiva que incorpora una part desplegable i que permet comunicar molta informació en un espai mínim. Estan pensades per aportar solucions en els camps del màrqueting i la comunicació. Normalment s’útilitzen o bé per manca d’espai o bé per donar a conèixer al consumidor altres productes de la mateixa marca.
Fa vint-i-sis anys que vau començar a oferir les etiquetes autoadhesives, però actualment encara produïu etiquetes de cola. Quina sortida tenen les etiquetes de tota la vida?

Hi ha molts cellers que continuen treballant amb etiquetes de cola. Fa uns dotze anys hi va haver un canvi important d’etiquetatge de cola a autoadhesiu i pensàvem que a aquestes alçades ja no estaríem produint etiquetes de cola. Però això no ha estat així, i actualment aquest producte representa el 30% de la nostra producció.

Una peça d’antiquari comparat amb l’sleeve, una mena de vestit a mida que es converteix en una decoració del 100% de l’ampolla, inclòs el tap. Hem vist sleeves en iogurts líquids, en algunes cerveses especials i en col·leccions de cava, però encara no és una opció habitual.
A Gràfiques Varias fa dos anys que oferim l’sleeve, que de fet és una funda de plàstic que va retractilada a l’ampolla mitjançant l’escalfor. Fins fa poc, el consumidor associava aquest etiquetatge a producte barat, bàsicament làctics, però des de fa un temps hi ha una certa tendència en el món del vi i el cava, perquè li dóna un aire diferent a l’ampolla. La possibilitat de decorar l’envàs en tota la seva superfície obre moltes possibilitats de comunicació. De moment, amb alguna excepció, no es fan grans produccions, però cada vegada hi ha més interès per crear un producte amb noves prestacions visuals per donar un toc d’exclusivitat i modernitat. Penso que l’sleeve tindrà molt de recorregut en el mercat, però no arribarà mai a substituir l’etiqueta.
Potser el fre per a molts cellers és l’encariment del preu final del producte.

Sí, això és cert, perquè necessites més material per decorar el 100% de l’ampolla, i a banda, per tal de col·locar aquesta funda necessites un forn, normalment de vapor, per retractilar. En qualsevol cas, algunes marques estan apostant per aquest etiquetatge per arribar a mercats més joves, que sovint fugen de les imatges massa convencionals i busquen propostes trencadores.

L’aposta de Gràfiques Varias per la innovació ha donat els seus fruits. Teniu diversos premis per la vostra feina i certificacions que acrediten la qualitat dels vostres serveis.
Sempre hem intentat avançar-nos a les necessitats dels nostres clients. Quan ningú ens ho demanava, ja ens vam certificar a la ISO 9002:94. Igualment, vam decidir apostar pel media mbient i aconseguir el registre EMAS, convertint-nos en la primera empresa d’etiquetes de l’estat a registrar-s’hi. Pel que fa a premis, només en els darrers cinc anys hem estat guardonats en diverses ocasions pel Gremi d’Indústries Gràfiques, hem rebut diverses vegades tambe el premi Liderpack, Pentawards, HP, Best Pack i fins i tot un World Star, entre d’altres.

Nou comentari