L’Institut Català del Suro demana més finançament a la Generalitat

El centre representa les empreses del sector, fa recerca i divulga el tap de suro

El president de l’Institut Català del Suro i secretari d’Indústria de la Generalitat, Antoni Soy, ha reclamat a l’administració que després de les eleccions s’augmenti el finançament per al centre. L’Institut, amb seu a Palafrugell (Baix Empordà), es va posar en marxa el 1991 i des de llavors té exactament el mateix finançament, 240.000 euros que s’han de negociar any a any amb totes les administracions implicades. Soy entén que això desestabilitza el funcionament del centre, que no només fa recerca sinó també comunicació i estableix convenis amb restauradors, sommeliers i productors per potenciar el tap de suro. El 15% dels vins, caves i xampanys que es produeixen al món porten taps de suro gironins.

L’Institut Català del Suro representa les empreses del sector català i s’encarrega del foment del tap de suro, els controls de qualitat, la recerca del sector, fa formació i promociona el sector surer català. Des de la seva creació, al 1991, rep exactament el mateix finançament. Dels 240.000 euros, la Generalitat n’aporta la major part -200.000- i la resta procedeix d’altres organismes com les Cambres de Comerç de Palamós i Sant Feliu de Guíxols, l’Ajuntament de Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols i Cassà de la Selva, la Universitat de Girona i Associació d’Empresaris Surers de Catalunya (AECORK).

El secretari d’Indústria i president de l’institut ha presidit la darrera junta general abans de les eleccions i, a mode de balanç, ha destacat la feina feta en aquesta quatre anys. Segons Soy, s’ha aconseguit consolidar la relació del clúster del suro amb els clústers del vi i el cava.

Ara bé, Soy ha demanat al nou Govern que canviï el model de finançament de l’Institut per tal de garantir una major estabilitat. Per això, ha declarat que s’hauria d’augmentar -no ha avançat xifres- i també negociar un conveni per a tota la legislatura i no dotar de pressupost el centre any a any, com passa ara. “No només es tracta d’augmentar-lo sinó d’establir una continuïtat i una claredat en el finançament perquè això donaria més estabilitat i força a l’institut per créixer i fer més coses”, ha manifestat.

Campanya a favor del suro al 2011
El director de l’Institut Català del Suro, Manel Pretel, ha explicat que el tap de suro és present al 95% de les ampolles de vi i cava que es produeixen a Catalunya i que les xifres són similar a la resta de l’Estat. El tap de plàstic no s’ha introduït en les bodegues i grans superfícies catalanes però, per aconseguir que aquesta contenció perduri, des de l’AECORK estan buscant els suports per a fer una campanya promocional a favor del tap de suro l’any vinent.

A nivell internacional, el govern portuguès ha pagat una campanya de 21 MEUR per promocionar aquest tapament a països com França, Regne Unit, Alemanya o Estats Units. En aquesta campanya però no ha quedat cobert el mercat estatal i, per això, l’Institut Català i les associacions del sector estan buscant el suport del govern estatal per fer una campanya similar l’any vinent. ‘A nivell mundial estem en un moment d’estabilització de l’entrada del tap de plàstic, gràcies en part a la campanya internacional’, ha dit Petrel que justifica així la importància d’aquestes accions comunicatives.

El 70% de les ampolles que es tapen al món, uns 12 bilions, van amb tap de suro. D’aquestes, es calcula que el 15% porten taps de suro produïts a Girona. Ara bé, el tap de plàstic i el de rosca s’han convertit en competidors del suro. Es calcula que de mitjana, en els darrers deu anys, la producció de taps de suro ha baixat un 10% a Catalunya per aquest motiu. Per això, el sector reclama esforços a les administracions per poder explicar les bondats del suro com a tapament per a vins i cava enfront d’altres opcions.


Girona és un dels llocs de Catalunya amb més empreses sureres FOTO: VADEVI.cat

Nou comentari