VadeVi
La crisi castiga les vendes de cava, que cauen un 3,7% durant el 2009
  • CA

El 2009 es van vendre 219 milions ampolles de cava, cosa que representa un 3,7% menys que el 2008. La baixada del consum, provocada per la crisi econòmica, ha afectat tant les vendes de cava a l’Estat com les exportacions. A més, les marques blanques han guanyat pes dins del mercat i el sector ha facturat un 5,28% menys respecte el 2008.

Malgrat tot, tant el president del Consell Regulador del Cava Gustau García Guillamet com el conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural Joaquim Llena han tret importància a aquesta caiguda. Guillamet ha assegurat que durant l’últim trimestre del 2009 els indicadors de venda van apuntar un inici de recuperació amb un increment del 0’1% de les vendes. Llena, per la seva banda, ha destacat que el 2009 ha estat el segon millor exercici de la història del sector i ha recordat que altres segments del mercat del vi han registrat caigudes molt més fortes que la del cava.

A on s’ha notat més la caiguda de les vendes de cava ha estat el mercat exterior. Durant el 2009 es van vendre 88 milions d’ampolles de cava a l’Estat espanyol, un 0,9% menys que el 2008. A l’estranger, en canvi, es van vendre 131 milions d’ampolles, cosa que representa una caiguda del 5’5% respecte el 2008. Tot i això cal destacar que aquesta caiguda de les vendes vé molt marcada pels resultats a Alemanya, de fet, si no es tenen en compte les xifres del mercat alemany, les exportacions van augmentar un 10% durant el 2009. Malgrat tot, Alemanya segueix sent el mercat líder pel cava, amb 34 milions d’ampolles i Regne Unit se situa en segon lloc, amb 32 milions d’ampolles venudes i un increment de les vendes del 7,79%. Durant el 2009 Bèlgica ha desbancat Estats Units en el tercer lloc del mercat. A Bèlgica les vendes s’han incrementat un 57,57%, fins 15 milions d’ampolles, un milió més de les venudes als Estats Units.

Pel que fa al volum de facturació, el 2009 el negoci del cava va moure 929,1 milions, cosa que suposa una caiguda del 5,28% en relació amb el 2008, un exercici on la facturació va ser del 980,9 milions, segons ha explicat Gustau García. Aquesta caiguda s’explica per una reducció de més d’un 5% en el preus en el mercat interior, segons ha explicat president del Cava. D’altra banda, durant el 2009, les marques blanques han guanyat pes i ha passat de tenir una quota de mercat del 26% el 2008 al 30’21% el 2009.

Cal seguir treballant
Gustau Guillamet ha dit que cal treballar amb intensitat per millorar les vendes de cava en el mercat estatal per tal d’aproximar les vendes al nombre d’ampolles que es comercialitzen en el mercat exterior. Tot i això, Llena ha afegit que tot i que s’han de millorar les vendes en el mercat estatal no es pot deixar de treballar per guanyar quota de mercat a l’estranger, on hi ha encara “molt recorregut”. El conseller també ha advertit que entre els reptes que hi ha des de l’administració és aconseguir implantar instruments en el mercat que permetin que tots els actors de la cadena de producció aconseguir una “estabilitat” empresarial.

Un avantatge del cava en relació amb els altres productes similars, és la relació qualitat preu, cosa que fa que la contracció del consum hagi estat menor que en altres productes, segons ha explicat Joaquim Llena. El preu mig de l’ampolla de cava en el mercat interior ha estat el 2009 de 3,87 euros i el preu mig en el mercat de l’exportació va ser de 4,7 euros.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa