VadeVi
La DO Penedès aposta per la qualitat per guanyar competitivitat i superar la crisi de consum del vi
  • CA

El sector vitivinícola està patint actualment dues crisis, l’econòmica que afecta tots els sectors, i la del consum de vi, que afecta especialment els països productors com ara Catalunya. Així ho han explicat els responsables del Consell Regulador de la DO Penedès durant la presentació a la premsa del seu Pla estratègic, que ha coincidit amb la presentació del saló dels Nous Penedès.

L’objectiu del Pla Estratègic és dotar els vins de la DO Penedès d’una personalitat diferenciadora i competitiva. I per fer-ho aposta pel xarel·lo com a varietat insígnia del Penedès. En aquest sentit Josep Ribas assegura que “el xarel·lo ben vinificat té molta personalitat i permet obrir nous mercats i arribar a nous consumidors”. D’altra banda ha puntualitzat que, tot i no haver-hi una varietat de raïm negre insígnia, “la DO està exigint molt en els negres del Penedès”. Ribas assegura que la DO té vins negres amb criances de tres i quatre anys “amb molt alta varietat”. D’altra banda, pel president d’UVIPE Joan Huguet “la prioritat és que el vi sigui fet a casa nostra i per la nostra gent, després ja parlarem de si les varietats són les pròpies perquè a més a més això és molt relatiu, al segle XIX al Penedès hi havia més raïm negre que blanc”.

Menys producció però més qualitat
El Pla Estratègic de la DO Penedès que es va començar a treballar el 2007 i des de principis de l’any passat s’està aplicant, determina clarament el camí a seguir. El sector venia d’uns anys de molt creixement on “hi va haver mercat per tothom”, però la crisi econòmica va demostrar que per “tirar endavant calia adaptar-se a les noves exigències del mercat”, tal com explica el president Francesc Pascual. I això precisament és el que va està fent aquesta DO amb 50 anys d’història a les esquenes.

“Hem apostat per la qualitat i no per la quantitat” perquè “el consumidor cada dia és més exigent”, ha explicat el director de la DO Penedès, Josep Ribas. Un exemple d’aquesta aposta és la reducció de la producció total de la DO, que en els últims anys ha passat dels 33 milions de litres de l’any 2005, als 20 milions de litres del 2009. L’any passat es van produir 20 milions de litres, un 40% menys que el 2005, que s’han traduït en 27 milions d’ampolles i una facturació de 162 milions d’euros.

Segons ha explicat el Consell Regulador, aquesta disminució respon a la necessitat d’incrementar les exigències de qualitat a la denominació d’origen per tal de guanyar competitivitat. És a dir, com ha explicat el seu director, Josep Ribas, es va haver de fer “molta pedagogia entre els productors”, per convèncer-los que era millor “apostar per la qualitat i no pas per la quantitat”.

A tot això hi ha ajudat el fet que la legislació permeti des de l’any 2002 produir vins de diferents Denominacions d’Origen dins un mateix celler. Això ha fet que els productors puguin “elaborar vins de més qualitat per la D.O. Penedès i d’altres de més senzills destinats a d’altres usos o mercats com ara la D.O. Catalunya”. Malgrat tot, aquesta possibilitat no ha anat en detriment de la presència de la DO Penedès, tal i com ha explicat el seu president Francesc Pascual: “semblava que faríem el Penedès més petit del que l’estem fent, però s’ha demostrat que aquesta visió de qualitat la tenim molt assumida”.

Resultats 2009
El Penedès té inscrites 25.000 hectàrees que donen raïm a les tres DO presents a la zona: la DO Penedès, la DO Catalunya i la DO Cava. D’aquestes 25.000, 3.000 hectàrees estan inscrites com a DO Penedès. La gran majoria de raïm del Penedès és de varietats blanques, en concret unes 20.000 hectàrees enfront de les 5.000 hectàrees de raïm negre. Hi predomina el xarel·lo (7.200 ha.), el macabeu (5.700 ha.) i la parellada (4.900 ha.), les tres varietats més usades en el cava. Pel que fa a les negres predomina el merlot (1.800 ha.), l’ull de llebre (1.200ha) i el cabernet sauvignon (1.200 ha.)

Pel que fa als vins amb DO Penedès, dels que se n’han fet 27 milions d’ampolles el 2009, no hi ha tanta diferència entre blancs i negres. De vins blancs se n’han embotellat 13 milions d’ampolles i de negres 10’6 milions. Els rosats, queden molt per sota amb només 3’3 milions d’ampolles.

Pel que fa a l’exportació, malgrat que el mercat prioritari és Barcelona, com ha explicat Josep Ribas, els darrers anys s’ha exportat el 25% de la producció a 120 països, a on tenen millor acollida són Alemanya i Regne Unit.


El xarel·lo és una varietat pròpia del Penedès FOTO: VADEVI.cat


El director de la DO Penedès Josep Ribas, el president de la DO Francesc Pascual i el president d’UVIPE Joan Huguet durant la presentació FOTO: DO PENEDÈS

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa