Els cellers, acostumen a escollir el color de l’ampolla que més s’adequa a cada tipus de vi, en funció de les característiques del vi però també de l’estètica i de la voluntat de marcar tendència i, òbviament, el preu del vidre. Hi ha certes tradicions, induïdes per les característiques del producte, que es mantenen.

El vidre blanc, per exemple, s’acostuma a utilitzar pels vins blancs i els rosats, perquè permet que el client vegi el color del vi. El verd claret, un verd pujat característic d’una determinada marca holandesa de cervesa, s’utilitza també per a blancs. També podem trobar vidre groc, el fulla morta -entre verd i marró-, el típic verd fosc i el negre. Tant el verd fosc com el negre s’acostumen a utilitzar només per vins negres i caves.
[[frase]]
Un valor afegit d’aquest dels vidres foscos -ocre, verd i negre- és que impedeixen que els rajos ultraviolats entrin a l’interior de l’ampolla. Protegeix el vi de la llum del sol i de la llum dels fluorescents. “Els vins rosats i els negres tenen una molècula que els protegeix del que s’anomena ‘gust de llum’ un fenomen de reducció del vi”, explica Jaume Gramona, enòleg del celler penedesenc Gramona. Tot i això, però, no hem de creure que els blancs i rosats no estan protegits. “Com que no tenen aquesta substància -que es troba a la pell del raïm negre- i com que tampoc els protegeix el vidre, se li afegeix un protector en el moment d’elaboració”, explica Jaume Gramona. En qualsevol cas, sempre s’ha d’evitar exposar els vins al sol.

Pistes per escollir un bon vi
Els primers materials per obtenir el vidre són potassi, silici i calcària, però els fabricants juguen amb les proporcions, decolorant, reduint o oxidant el vidre per aconseguir vins transparents, marrons o verds. Com més fosc és el vidre, més quantitat de ‘casco’ -o vidre reciclat- porta. En els vidres verds, per exemple, “un 60 o 70% del material és vidre reciclat”, explica Oriol Molla, responsable comercial de Vidrala, una de les tres principals vidreries multinacionals amb presència a l’Estat espanyol.

Tot i això, com més fosc és el vidre, més costós és de produir i més cara és l’ampolla, per això “les ampolles de colors foscos s’acostumen a utilitzar per vins més elitistes” explica Ingrid Ferre, de Vidres Rovira, una antiga vidreria familiar ara pertanyent a un gran grup multinacional. Tot i així, el vidre negre, pel fet de no deixar veure l’interior, no és tampoc dels més utilitzats. I menys en vins blancs, que posats dins d’una ampolla negra o verda fosca podrien semblar un vi negre.

“El 80% de vins i caves fan servir ampolles estàndards” segons Ingrid Ferré. I només els grans reserves o vins molt selectes, explica, es fan gravar l’ampolla o utilitzen colors diferents.


L’elecció de l’ampolla ve determinada sovint per una qüestió d’estètica FOTO: VIDRES ROVIRA


El vidre negre no es fa servir gaire perquè impedeix veure l’interior de l’ampolla FOTO: VIDRALA


El vidre blanc s’aconsegueix amb una decoloració FOTO: VIDRALA


El vidre de color verd fosc protegeix el vi dels rajos ultraviolats del sol i els fluorescents FOTO: VIDRALA

Nou comentari