Les propostes per al sector vitivinícola dels candidats catalans a Brussel·les

Cadascun dels candidats catalans a les eleccions europees han exposat les seves propostes respecte al sector vitivinícola en un article a VADEVI.cat

La candidata del PSC, Maria Badia diu que “els i les socialistes treballarem perquè la Unió Europea i els representants catalans al Parlament Europeu tinguin ben present la importància d’aquest sector i -com hem fet fins ara- continuarem apostant per situar Catalunya com a pol de l’agroindústria al sud d’Europa”. En el cas concret de la Política Agrària Comuna, afirma que treballaran per aconseguir una majoria progressista al Parlament Europeu que aposti per destinar fons a la recerca i la innovació, però mantenint les ajudes al sector agrícola que assegurin la pervivència del model agrícola europeu i una concepció equilibrada i sostenible del territori. també creu que la Unió Europea intervé positivament en el sector amb l’aprovació de l’Organització Comuna de Mercats (OCM) del sector de la vinya i el vi, que “generalitza un model per millorar la competitivitat del sector, en comptes del sistema anteriorment vigent, basat en mesures de regulació del mercat que havien demostrat ser poc efectives”. També afirma que “Un altre aspecte positiu d’aquesta reforma serà la millora de la dotació pressupostària destinada al sector, que s’incrementa més d’un 14% respecte el període anterior”

En aquest sentir, Aleix Vidal-Quadras, candidat pel PPC afirma el contrari: “els recursos provinents de l’OCM del vi en matèria de promoció exterior, segurament no seran suficients per aquesta tasca. Malauradament, el Govern de Zapatero en té part de culpa” i afegeix que “la reforma de l’OCM del mercat vitivinícola aprovada el desembre de 2007 representa per Espanya una pèrdua anual del 32% de les ajudes rebudes en els anys anteriors. En el període 2009-2015, Espanya rebrà només 313 milions d’euros anuals, enfront als 464 milions que vàrem rebre durant el període 2001-2008” i aclareix que “durant l’época del Govern del PP, Espanya es va situar al capdavant dels ajuts rebuts d’Europa pel sector del vi”
Diu que en canvi, “Si continuem amb aquest Govern que no defensa els nostres interessos a Europa, un Govern que no és fort a Europa, els únics ajuts que rebrem de la Unió seran per arrencar les vinyes catalanes”.

Per Ramon Tremosa, candidat de CiU, l’estratègia d’impuls d’aquest sector s’hauria de desenvolupar en tres àmbits fonamentals. Primer, s’ha de continuar millorant els sistemes de producció i els nivells de qualitat dels nostres vins. Afirma que “això ja s’està fent bé, i la prova és que tenim una llarga llista de reconeixements internacionals, però encara tenim dubtes i contradiccions en definir i explicar la diferenciació dels nostres vins, i això ho detecta el mercat”. En segon lloc, Tremosa diu que “hem de millorar encara molt la comercialització dels nostres vins, i és ineludible convertir els vins catalans en els vins més consumits a Catalunya. Cal tenir aquest objectiu com una tasca intensiva de normalització nacional. I paral•lelament hem de guanyar quotes de mercat país a país, tant a Europa com a la resta del món, en dura competència en els mercats globals” Per acabar, la tercera proposta del candidat de CiU és: “convertir Catalunya en la capital europea del turisme del vi. Així de clar. Hem de marcar-nos l’exigent objectiu del 18% dels ingressos a través d’aquest canal, com fa Califòrnia”

Per la seva banda, Oriol Junqueras, candidat d’ERC comença afirmant: ”Barcelona és l’única capital europea que no consumeix en primer lloc els vins de la seva àrea d’influència i proximitat geogràfica: el Penedès, la gran regió vinícola catalana” i segueix explicant: “les campanyes de boicot al cava català desencadenades amb virulència arran del procés de reforma de l’Estatut, a l’hora de la veritat, són infinitament més estèrils que la interiorització d’un sentiment d’inferioritat que porta a menystenir determinats productes autòctons i a revaloritzar els arribats d’altres contrades”.
Per resoldre-ho, diu que “La prioritat ha de ser incentivar el consum de vins del país perquè, entre d’altres, poden competir en qualitat i preu amb els de tot el món” Respecte als mercats internacionals, Junqueras explica “el nostre mercat no és Espanya, és el món. I, per si fos poc, resulta que Espanya és l’únic mercat del món on es boicotegen els productes catalans pel seu origen. A la resta del món, es valoren per la seva qualitat”

El candidat d’ICV, Raül Romeva destaca el caràcter sostenible de l’activitat vitivinícola: “més enllà del seu pes econòmic, el sector de la vinya, el vi i el cava, permet mantenir l’activitat agrícola a una part important del territori propera a zones densament poblades i industrialitzades contribuint així a l’equilibri territorial i a la sostenibilitat” i aposta per “la innovació com per exemple amb productes singulars o tradicionals com ara vins de baixa graduació, indústries derivades del most o la reutilització de residus de poda”.
Diu que la Unió Europea ha d’actuar “per una banda, ampliant les mesures d’estabilització de mercat en el marc de l’Organització Comuna de Mercat (OCM) com, per exemple, el suport a la destil•lació de crisi en cas de forta baixada dels preus” i proposa en segon lloc que la UE “ha d’afavorir la qualitat evitant que s’autoritzin pràctiques enològiques que puguin confondre al consumidor, posant especial èmfasi en la “traçabilitat” i en un etiquetatge clar que indiqui l’origen geogràfic (per donar més valor a les zones climàtiques tradicionals)”
Afirma que també s’han d’explicitar les pràctiques utilitzades durant el cultiu (incentivant la producció ecològica i la lluita integrada) i durant l’elaboració (exigint que s’informi de condicions artificioses com per exemple la xaptalització o addició de sucre) i afavorint aquelles pràctiques més sostenibles que són naturals i concordes amb el clima de les zones de producció tradicional.


Els cinc candidats catalans a les europees expliquen a VADEVI.cat les seves propostes sobre el sector vitivinícola FOTO: MARTA PÉREZ

Nou comentari