Llena aposta per un mercat vinícola proper i fort, pel terroir i per prendre consciència del que tenim a casa

El conseller d'Agricultura ha analitzat la internacionalització del vi català i ha explicat el model català de desenvolupament rural i en qualitat agroalimentària durant la fira Vinexpo de Bordeus en una trobada amb regions vinícoles franceses

El conseller d’Agricultura de la Generalitat Joaquim Llena aposta per un mercat vinícola pròxim, fort i contundent que “ens serveixi per afrontar amb major ambició i seguretat els mercats internacionals”. Així ho ha explicat en una reunió a Bordeus amb representants del govern regional d’Aquitània i de l’Associació Europea de Regions amb Productes d’Origen (AREPO), en el marc de la fira Vinexpo, la més important del sector a nivell internacional.

Llena ha explicat la transformació que hi està havent al mercat internacional amb la irrupció de nous actors que estan més organitzats i són més agressius que els antics líders del mercat. És el cas d’Austràlia, per exemple, que té 9 de les 15 marques més venudes al món, segons fonts del Departament d’Agricultura.
[[frase]]
La oferta variada i orientada a segments de consum d’aquests nous actors i el fet que els seus principals mercats siguin els mateixos que els del vi català (Regne unit, Alemanya, EUA, Japó, països escandinaus) fa que la competència a nivell internacional sigui molt forta. Per això, Llena considera que la solució és “deixar de mirar en una altra direcció i prendre consciència del que tenim a casa nostra”. El conseller d’Agricultura assegura que “només així serem capaços que els nostres vins liderin el mercat català”.

D’altra banda, per Llena, els vins catalans “són àmpliament reconeguts a nivell mundial” i cal saber “aprofitar aquesta conjuntura per sortir enfortits d’aquest nou panorama internacional”. Tot i així, reconeix que queda feina per fer: “Catalunya té una assignatura pendent que els francesos fa molts anys que van descobrir i és el que anomenen ‘terroir’, que no és res més que expressar una manera de posar en valor els productes de cada regió o territori”. Es tracta de fer un gir en la manera de fer, tal i com reconeix el mateix conseller que, al seu entendre, significaria un impuls del sector vitivinícola català. Això és important “no només per una qüestió de país, sinó per garantir el futur i l’estabilitat a un dels sectors més dinàmics i territorialitzats de Catalunya”, segons ha dit Joaquim Llena.

En aquest sentit el conseller ha valorat molt positivament la presència dels cellers catalans a Vinexpo, el certamen de referència dins del sector i ha explicat que “a través de Prodeca estem reforçant la presència catalana a França per tal de consolidar una xarxa de contactes i de distribucions de les nostres empreses en aquest mercat perquè els nostres productes són bons i hi poden ser”

Catalunya com a model
En el decurs de la trobada, el conseller també ha explicat el model català en desenvolupament rural i en política de qualitat agroalimentària, ja que la regió d’Aquitània té a Catalunya com a un referent a seguir en aquestes dues qüestions.

D’altra banda, i segons han comunicat fonts del DAR, també s’han analitzat quins nous models es poden implantar per solucionar els problemes estructurals que viu el sector, com ara els excedents de producció i el baix preu en origen del raïm per la caiguda de la demanda en el mercat interior.

I, aprofitant que a la trobada també hi havien membres de l’AREPO, organització de la qual Catalunya en té la presidència fins el setembre del 2010, s’ha tractat sobre el El llibre Verd sobre la Qualitat dels Productes Agrícoles. Aquest document respon a la intenció de la Comissió Europea d’elaborar el marc polític i regulador més adequat per preservar i promoure la qualitat dels productes agrícoles.


El conseller d’Agricultura Joaquim Llena durant la seva visita a Vinexpo FOTO: DAR

Nou comentari