Segons un estudi encarregat per l’Incavi i presentat aquest dimecres pel Conseller d’Agricultura Joaquim Llena i el recent nomenat Director de l’Incavi, Oriol Guevara, els restauradors de la Costa Brava estan molt ben predisposats a recomanar vins catalans a la clientela, tot i que “hi ha una manca de penetració de les DO catalanes en el sector”. De fet, ni tant sols la meitat dels restaurants tenen vins catalans, excepte en el cas dels vins de la DO Penedès que es troben en un 90% dels restaurants enquestats. En total s’ha enquestat als responsables de la carta de vins de 150 restaurants de dues o més forquilles de la Costa Brava.
Cal destacar que els vins de la DO Empordà queden molt ben situats -es troben en un 43% dels restaurants-, presumiblement a causa de la vinculació territorial.
Joaquim Llena i Oriol Guevara coincideixen a dir que cal treballar en la distribució: “Els restaurants poden fer de prescriptors [dels vins catalans] però els restauradors es refien moltíssim dels seus proveïdors”, ha puntualitzat Llena. De fet, l’estudi recull que “el percentatge de restaurants que realitza les compres directament del celler elaborador és inexistent” i, per això, el conseller insisteix que “els petits cellers han de seduir els distribuïdors”.
Cal remarcar que la gran majoria de restaurants -el 92%- no té sommelier a la plantilla i que només el 13% dels restaurants canvien la carta de vins més d’una vegada a l’any. D’altra banda, l’estudi detecta que gairebé la meitat dels restauradors -un 46%- no reben cap oferta de formació en vins durant l’any. D’altra banda, el sector reconeix que estan força desinformats sobre els vins d’Europa i del món però que en canvi coneix força bé els vins catalans i espanyols.
La mostra de vins i caves de Catalunya
La presentació de l’estudi ha servit també per donar a conèixer el programa d’actes i les principals novetats de la Mostra de Vins i Caves de Catalunya, que se celebra al Moll de la Fusta de Barcelona del 24 al 27 de setembre. Segons el director de l’Incavi, Oriol Guevara, la principal novetat és El Celler de la Mostra. Es tracta d’una botiga on els visitants -l’any passat van ser 150.000- podran comprar qualsevol dels vins que es troben a la mostra. “Els cellers busquen la venda i amb aquest celler hem intentat agrupar-la i facilitar-la”, assegura. Guevara considera que la mostra, que aquest any arriba a la XVIII edició, és una bona oportunitat de donar notorietat al sector i donar-lo a conèixer als consumidors. De fet, des de l’Incavi es considera que no només cal fer aquesta tasca a l’àrea metropolitana sinó també a d’altres poblacions grans del territori.
Joaquim llena i Oriol Guevara en la presentació de l’estudi i de la Mostra de Vins i Caves de Catalunya FOTO: VADEVI.cat