VadeVi
Neix Vidirecte.cat, amb l’objectiu d’impulsar el consum de vi català
  • CA

Xavi Buil, soci i impulsor de la plataforma en un moment de la presentació. Foto: VADEVI.cat

Aquest matí s’ha presentat Vidirecte.cat, en un acte públic a l’auditori del Museu de les Cultures del Vi de Vilafranca del Penedès. Es tracata d’una nova plataforma virtual de venda de vi, cerveses i licors catalans a Catalunya que neix amb la voluntat de posar en contacte consumidor i elaborador a través de la xarxa, sense intermediaris ni sobrecostos en el preu del producte.

Actualment, l’atomització de la producció (centenars de cellers) i el fet que al canal tradicional de distribució, molt més concentrat, no li resulta assumible fer arribar tota aquesta producció a la xarxa de botigues de venda al menor, generen la necessitat d’arribar directament al client final.

Alhora Vidirecte.cat vol ser també un referent informatiu del món i la cultura del vi, amb un espai web que exerceix de divulgador de les virtuts i els reptes del sector vinícola català, amb notícies pròpies i de tercers, i alhora de canal de difusió dels cellers. Amb aquesta doble aposta, Vidirecte.cat vol esdevenir el lloc comú a la xarxa de tots els cellers de totes les denominacions d’origen, tant a nivell comercial com informatiu.

El projecte neix al Camp de Tarragona amb la participació inicial d’una setantena d’elaboradors (ofereix actualment un centenar de productes) de diferents denominacions d’origen i regions productores de Catalunya, amb l’objectiu d’anar creixent i abastar totes les regions vitivinícoles del país i articular una àmplia oferta de cerveses i licors del país.

S’autoimposa ser una plataforma molt dinàmica quant a l’oferta i s’adreça al consumidor final però també a professionals de la restauració i del comerç, que també poden adquirir el producte on-line en les mateixes condicions que els oferiria el celler.

Vidirecte.cat té les oficines i la plataforma logística a Alcover i el seu promotor inicial és el vinicultor de la DOQ Priorat Xavi Buil. Està finançat íntegrament amb capital privat, amb petites aportacions de diversos socis, i dóna feina directa a deu treballadors.

Tres pilars del projecte

1. Facilitar l’accés a una oferta múltiple i diversa de vins, cava, cerveses i licors. El projecte neix arran de constatar una problemàtica al sector vinícola en termes d’accessibilitat: el consumidor no té al seu abast productes que desitjaria adquirir, o bé al productor li és difícil tenir presència arreu del país.

2. Promoure el consum de vi català de proximitat. Darrerament alguns dels agents del sector del vi a Catalunya han augurat un creixement del consum de vi català al país. Partim d’una situació en què el vi català només suposa poc més del 30% del vi consumit a Catalunya, i en què a Catalunya només es consumeix el 15% del vi produït per les 12 denominacions d’origen. Catalunya és un cas atípic en el sentit que malgrat tenir uns elevats estàndars de qualitat, quantitat i diversitat, el consum nacional de vi propi és minoritari. Per tant, l’increment en el consum català de vi català és la tendència lògica (a l’alça tot i el descens en el consum per càpita de vi, que ara se situa en uns 13,5 litres per persona i any), però necessita d’eines de país, encara que provinguin del sector privat, com és el cas.

3. Venda directa a preu de celler, sense intermediaris. El sistema de Vidirecte.cat optimitza el procés comercialitzador i dóna tot el control a l’elaborador. És la botiga on-line de tots els cellers que comparteixin la filosofia de la plataforma. Vidirecte.cat respecta la política de preus del celler i la seva potestat de fixar els preus finals de venda al públic o al minorista. Alhora, vidirecte.cat optimitza el procés logístic i comercialitzador minimitzant l’impacte que el marge comercial genera sobre el preu final que suporta el consumidor. Es tracta d’una botiga de botigues que no pretén tutelar sinó facilitar el consum.

L’operativa és a través de comerç electrònic, que es fonamenta en els següents trets distintius:

Servei personal d’assessorament. Hi ha diferents maneres de trobar un vi: anar directament a buscar una referència; remenar amb els paràmetres del cercador o deixar-se aconsellar. La plataforma permet conèixer els detalls de cada producte, trobar el vi que més s’escau per al gust personal i l’assessorament per telèfon i xat amb l’equip d’experts, com en una botiga tradicional. L’eina més revolucionària és El SOMMELIER VIRTUAL, a la secció El teu sommelier, en què el consumidor filtra les seves necessitats especificant per exemple quins ingredients farà servir per cuinar i quins són els aromes i la intensitat del vi que prefereix.

Enviament gratuït en les millors condicions. La compra es formalitza a través de la xarxa amb totes les garanties de seguretat i s’envia el producte a domicili sense cap cost addicional. L’usuari pot tenir les ampolles a casa entre 24 i 72 hores després d’haver fet la comanda des de qualsevol punt del país. La botiga permet realitzar comandes on-line de vins i cerveses a particulars i empreses, amb un mínim de 30 euros per compra. El transport de tots els productes a domicili i totalment gratuït és el que converteix el sistema en un projecte innovador i temptador, que pot suposar una autèntica revolució de la compra per internet. A més a més, l’estoc s’emmagatzema en un espai climatitzat, en les millors condicions perquè el producte es rebi en bon estat. Aquesta prestació evita al celler o al majorista la gestió d’aquest estoc.

Promoció de la custura del vi. Vidirecte.cat no es limita ni de bon tros a la seva activitat comercial, sinó que ofereix un portal amb seccions de notícies i esdeveniments relacionats amb el vi, cava, cervesa i licors, actualitzades diàriament. A més a més, el lloc web també integra enoeines per facilitar la relació del consumidor amb el vi, amb la qual cosa també es fa més accessible i assequible el bon vi al gran públic. Les primeres quatre enoeines que s’hi inclouran són una aplicació sobre varietats de raïm, i tres que ja estan operatives: un localitzador de les denominacions d’origen; la guia de tast i un assistent de maridatge que dóna pautes generals i concretes per assegurar una bona combinació entre vi i gastronomia. Els usuaris registrats també poden valorar els vins i compartir experiències, també amb els propis elaboradors, que són els qui rebran directament tots els comentaris que es facin a les fitxes dels seus productes.

Els celleristes: “Els petits hem de ser-hi”

En la presentació d’aquest matí, els impulsors de la plataforma han desgranat els eixos de la seva filosofia i on també han rebut l’aval d’alguns dels cellers que ja s’han adherit a la plataforma. Així, Marco Bernava, del celler Bernaví de la Terra Alta, ha manifestat que la irrupció de Vidirecte ha posat a disposició dels cellers una eina bàsica per fer distribució arreu “en un moment en què el vi no és un producte de primera necessitat”. “Avui cal establir sinèrgies i estratègies de col·laboració i Vidirecte.cat ens dóna una logística senzilla i una transparència en el tracte en favor d’una intermediació innovadora”, va valorar. També va subratllar la vessant comunicativa de la nova plataforma: “Allà hi podem dir la nostra”.

Per la seva banda, Ramon Giró, del Penedès, va destacar l’aportació de Vidirecte.cat a les expectatives dels cellers més petits, d’aquells als quals costa més arribar a mercats amplis. “La possibilitat d’abastar tot el mercat català ens facilita moltíssim la feina”, va dir, després d’explicar que el seu celler havia apostat prèviament pel comerç electrònic però en oferir un ventall de productes limitat a la producció pròpia, no havia tingut prou èxit. “Vidirecte.cat és una manera d’arribar a tot arreu i com a mínim els cellers petits, crec que hi hem de ser”, ha conclòs.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa