Xavier Pié: “La DO Catalunya ha de ser una eina per donar una DO als vins que no tenen la tipicitat de la seva zona”

President de la DO Catalunya des de l'estiu del 2006, Pié afronta l'any que li queda fins a les properes eleccions i la celebració del desè aniversari de la DO amb optimisme i amb les idees clares: cal potenciar els vins catalans a Catalunya

Què ha estat el millor d’aquests 10 anys?
La DO va néixer per aprofitar una gran oportunitat de conquerir mercats que fins aquell moment havíen estat difícils i crec que ho hem aconseguit.

Al 1999 es parlava que la DO Catalunya ajudaria a preservar la tipicitat de les altres denominacions. Ha estat així?
Serà així.

O sigui que no.
Serà així. És el camí més lògic, el camí és jugar a la tipicitat perquè és el que demanen els mercats globals. Hem de començar a utilitzar aquesta eina que tenim, la complementarietat entre la DO Catalunya i les altres.
[[frase]]
Però finalment la DO Catalunya ha acabat sent com qualsevol de les altres denominacions. Això no crea més aviat el sentiment de competitivitat més que no pas de complentarietat?
Jo crec que no. Per mi, la DO Catalunya ha de ser una eina per garantir que els vins s’han produït a Catalunya i una bona manera de donar una DO als vins que no tenen la tipicitat per ser etiquetats com a vins de la DO territorial a la que pertanyen.

Amb deu anys, han passat de vendre 22 milions d’ampolles anuals als 54 milions i mig del 2008. No està malament…
Si. La gent s’hi va enganxar ràpidament al distintiu de Catalunya i hem tingut un creixement continuat durant aquest temps però crec que ara estem entrant a la fase de maduresa, no crec que aconseguim mantenir el ritme de creixement.

Per la crisi o perquè s’ha arribat al sostre de la DO?
No, no. Per la crisi. Si seguíssim la projecció, aquest any hauríem de vendre més de 60 milions d’ampolles i no crec que hi arribem. Però això no vol dir que ja no puguem seguir creixent. Queda molt de recorregut per fer per part de totes les DO tenint en compte les xifres de població, superfície vitivinícola i consum de vi a Catalunya.

Què passa amb els catalans i el vi català?
A Catalunya tradicionalment sempre s’ha tendit a mirar el que fan els del costat més que no pas a valorar el que es fa a casa.

La DO Catalunya ven més de la meitat de les ampolles a l’estranger. Des del sector s’inverteixen més recursos i esforços en la promoció a l’estranger que a la de casa?
A Catalunya en general, i especialment al sector vinícola, tradicionalment sempre hi ha hagut una vocació exportadora molt forta i d’altra banda, és cert que a vegades s’ha optat més per la via fàcil de treballar a través de distribuïdors estrangers que no pas per la feina de carrer, a nivell comercial. Però aquesta és bàsicament feina dels cellers.

Així doncs els Consells Reguladors i l’Incavi no hi tenen res a fer?
Les denominacions el que hem de fer és garantir l’origen i garantir la qualitat, però qui acaba comercialitzant el vi són els cellers. Ara bé, que la promoció no sigui la nostra feina principal no vol dir que no fem tot el que podem per col·laborar amb les diferents campanyes.

La DO Catalunya ha estat de les més actives en la campanya Som d’on venim per aconseguir major presència dels vins catalans en les cartes dels restaurants.
El repte que tenim és justament aquest: aconseguir que quan seguem a la taula d’un restaurant tinguem clar a on estem seient. El que no pot ser és que els estrangers que consumeixen vi de Catalunya als seus països quan venen aquí de vacances no els trobin per enlloc. És bàsic i és una qüestió social i d’identitat.

I els d’aquí? No hauríem de potenciar el consum de vins catalans entre els catalans?
Jo crec que la gent anirà venint a mida que els anem cridant. Vull dir que el que s’ha de fer és trencar la tendència, garantir que hi hagi vins catalans a les cartes, que als restauradors no els faci por recomanar els vins d’aquí, etc.

Quin paper ha de jugar Internet en tot aquest procés?
Internet és una de les grans oportunitats que tenim a davant i cal aprofitar-ho. És cert que a vegades per una qüesitó de mentalitat els cellers queden enrere però cal fer un esforç. Justament una de les primeres coses que vam fer amb el meu equip va ser canviar la web de la DO Catalunya. També vam organitzar el concurs de blogs de vins i ara hem creat un grup al Facebook en motiu del desè aniversari.


Xavier Pié és president de la DO Catalunya des de l’estiu de 2006 FOTO: VADEVI.cat

Nou comentari