VadeVi
Maria Mata: «Liderem la producció mundial, però consumim poc»
  • CA

Maria Mata en una fotografia recent

Al cor del Penedès, a Vilafranca, es troben les caves i la destil·leria de la família Mascaró que uneixen modernitat i tradició en tota la seva gamma de productes. Tot i que el negoci familiar comença abans del 1946, és aquell any quan es comença a comercialitzar amb el nom de la família, i vint anys després, a exportar i a ser reconeguts per tot el món.

Maria Mata, comercial d’exportació de Mascaró, ens explica que els seus caves i brandis es troben a més de 15 països, i que sempre tenen els ulls posats en nous mercats i en les tendències de consum perquè els seus productes siguin icònics.

La Maria, tot i ser molt jove, no li falta talent i té llarga experiència en departaments de màrqueting de grans grups com Freixenet i Torres. Ara fa 5 anys que treballa amb temes d’exportació a Mascaró, juntament amb l’actual propietària del negoci familiar, Montserrat Mascaró.

– Quan i com comença l’activitat exportadora de Mascaró?

– Mascaró va començar a exportar als anys 60. Un dels primers països a gaudir dels nostres caves va ser Bèlgica, on treballem amb el mateix importador des de 1963. També en la seva època vàrem tenir estructura comercial a Londres, i hem estat presents al Canadà, a la Xina i, fins i tot, a Austràlia. L’èxit d’una empresa està en saber-se adaptar a cada situació i avançar-se a la resta, preveient els canvis i prenent les decisions encertades.

– Qui és un client/mercat interessant per als vostres productes de qualitat?

– Els productes de Mascaró estan enfocats a l’alta gastronomia i a la botiga especialitzada, on el consumidor és més exigent, té més cultura gastronòmica i més inquietuds. També té molt d’interès en trobar productes d’empreses petites i familiars, que aporten valor i personalitat. I a això precisament ens dediquem. Com més exigent és el consumidor, més difícil és el mercat, però hi ha mercat.

El vostre client és, doncs, d’alta gamma?

– Aconseguir nous clients en aquest segment és complicat. Per exemple, moltes vegades l’interlocutor no acaba d’entendre la diferència entre un Cava de preu mig-alt amb un de mig-baix perquè en els dos posa la paraula Cava a l’etiqueta, però és tasca de tots saber explicar que hi ha moments per tot tipus de caves i parlar dels nostres productes amb entusiasme i convenciment. Només d’aquesta manera ens valoraran el què fem a fora.

En tema de vins, tenim per davant una molt bona situació: ara mateix, els vins de l’Estat espanyol són considerats els de la millor relació qualitat-preu del món. Ens hem convertit en la primera potència mundial productora de vi, tot i que estem més enrere en posicions de consum…

I pel que fa als brandis?

Respecte als destil·lats, és un mercat totalment diferents al de vins i caves. El destil·lat està en mans de molt pocs productors, bàsicament multinacionals, i amb un reconeixement de marca molt important. Aquesta indústria és ben coneguda pels grans pressupostos de màrqueting dels què disposa, ja que treballa amb economies d’escala i per tant, amb uns marges més amplis. El mateix passa amb la distribució, són empreses grans que treballen amb grans marques, però també hi ha petits distribuïdors que treballen amb petits elaboradors de productes d’artesania com els nostres.

I com es competeix en aquest mercat?

Cal afegir que la situació favorable en el mercat exterior farà que els propers anys siguin claus per desenvolupar la indústria, i si donem una empenta en formació comercial i imatge de marca, amb un missatge clar i comú podrem veure una millora significativa i un futur pròsper per als qui ens volem dedicar a la indústria. Hem de posar els ulls i peus en mercats de Llatinoamèrica, EUA, Àsia, Rússia, Àfrica, perquè auguren un bon desenvolupament econòmic i gastronòmic, i els nostres productes estan molt lligats a la gastronomia.

Potser poca gent sap que el brandi té orígens catalans. Arnau de Vilanova va produir el seu primer “aqua vitae” destil·lant els seus vins al segle XIII i d’aquí s’establí una tradició entre les masies catalanes de produir el seu propi aiguardent. Actualment, el consum de brandi està decreixent, no està tant de moda com podia passar al segle passat. Quines són les perspectives de mercat dels vostres destil·lats? Detecteu alguna tendència en mercats emergents?

El brandi està lligat a la nostra cultura, la cultura del vi, des de sempre. Els romans ens varen portar la planta de la vinya i des de llavors s’ha fet vi, i també altres productes derivats del vi amb l’arribada dels àrabs introduint la destil·lació amb finalitats medicinals. El fet de tenir excedents agrícoles va portar a les famílies a crear els seus destil·lats. Utilitzats com a moneda de canvi i per a preparar licors d’herbes remeieres.

I el moment actual?

No és nou que el consum de brandi decreixi a casa nostra. Ja fa algunes dècades i amb l’entrada de destil·lats de fora, les modes han fet que es substitueixi aquest producte per altres. El brandi ha passat a ser una cosa de gent gran i als joves sempre ens ha agradat fer coses de joves. Va passar amb el gin, i mira ara quina febre amb el gintònic! Podria passar també amb el brandi, no? Seria un aposta intel·ligent, ja que fomentaríem el consum d’un producte elaborat a casa nostra.

També els hàbits han canviat, i s’ha reduït la ingesta d’alcohol de manera significativa. El carnet per punts, els hàbits saludables, etc. Tot i que ens trobem amb branques de la medicina natural que utilitzen el brandi com a base de les seves preparacions com les Flors de Bach. Hi ha un professor reconegut internacionalment que recomana els nostre brandi als seus alumnes per la seva puresa.

I pel que fa als mercats emergents?

Clarament hem de mirar Àsia. Tradicionalment consumeixen destil·lats, sobretot procedents de l’arròs que és el seu excedent agrícola. I hi ha un interès molt grans pels productes occidentals. En els últims anys, la Xina ha experimentat un gran creixement en importacions de brandi, malgrat encara sigui un mercat força inestable i s’haurà de veure com evoluciona per poder fer-ne previsions. Nosaltres hi som presents des de fa 3 anys, i amb resultats interessants.

Però com tot en la vida, els mercats funcionen amb cicles! Es tracta d’estar atent i avançar-se als canvis amb prou temps per tal de poder treure’n el màxim profit!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa