Els dos vins blancs guanyadors dels Premis Vinari 2014 Foto: Jordi Borràs

Hi ha informes que mencionen el canvi climàtic, l’augment del consum i la comunicació com a reptes principals a abordar pel sector del vi en aquest segle. A Catalunya s’està avançant en cadascuna de les àrees indicades per enfortir el sector i situar-lo on es mereix. Els Premis Vinari ho fan en el terreny comunicatiu. Hi ha veus al sector que els arriben a considerar els ‘anti-premi’ perquè no es convoquen coincidint amb el calendari de comercialització dels vins, però la finalitat és arribar al consumidor final i l’estratègia escollida sembla que, lentament, va donant resultats positius.

La convocatòria dels Vinari ha evidenciat que Catalunya és un mapa geogràfic i organolèptic divers ple de referències de qualitat, amb l’esperança compartida de fer que les opcions premiades siguin més conegudes, més estimades i més consumides al país.

Els vins blancs han tornat a exhibir múscul i els primers premis, en la categoria de vi jove i vi de criança, han recaigut en zones vitivinícoles del sud de Catalunya reconegudes amb diferents matisos per les varietats de raïm blanc.

“Hem buscat un concepte pur basat en la fruita, la bona acidesa i el bon grau alcohòlic”, explica Sergi Montalà, responsable de Vins de Mas Sersal per definir el Petites Estones Blanc 2013, el monovarietal de garnatxa blanca de la DO Terra Alta que s’ha alçat amb el Vinari d’Or en la categoria de Blancs Joves. “És un vi jove, respectuós amb la varietat i poc intervencionista enològicament”, afegeix. És el triomf dels vins de l’any i despullats i el mercat els acull amb generositat: “hem esgotat les 3.000 ampolles d’aquest petit gra de sorra que hem volgut fer a la DO Terra Alta, però de cara a la propera collita en seran 10.000 i perfilarem un ‘target’ més concret”, afegeix.

El premi els va agafar per sorpresa, però ja en veuen la repercusió: “ens motiva el fet que algú ens digui que ho hem fet bé, però sobretot que en el futur ens ho continuïn dient. Ens hem autoimposat un grau alt d’exigència per a les properes collites”. Ara és moment de gaudir d’estones d’orgull per la altres vinificacions de garnatxa blanca, cosa que ja hem començat enguany”. Un treball que des de Vins Mas Sersal posen al servei de la DO Terra Alta: “els reconeixements obtinguts representen la consagració d’una zona espectacular per a la viticultura i de gent magnífica. Els premis posen al primer nivell una zona oblidada de Catalunya”.

El Vinari d’Or de Blancs de Pas per Fusta reconeix una referència singular de la DO Tarragona que en un 60% se’n va a l’exportació: el Chardonnay 2013 del celler De Muller. La prescripció catalana coincideix amb l’estatal i la internacional, que ja l’ha premiat en diverses ocasions.

“Busquem l’equilibri entre les aromes primàries afruitades i les terciàries de la bóta, per això emprem roures com el francès, l’americà, l’hongarès, el búlgar, l’eslovè, el navarrès, el rus i el romanès per a la criança”, comenta Jordi Benito, l’enòleg del celler tarragoní. Entre 60.000 i 80.000 ampolles, segons l’anyada, d’un vi que en més d’una ocasió s’ha comparat amb el Chablis però a preus raonables, de 6/7 euros. “Aquest Chardonnay és més que un vi, és una obra d’art apta per a totes les butxaques”, afirma l’enòleg. I afegeix: “El premi suposa un valor afegit a la nostra feina i reconeix dos reptes que teníem: demostrar que hi ha roures a preu assequible i de qualitat extraordinària, més enllà del francès i l’americà, i que la durada de l’aroma en ampolla pot arribar als 3 anys en perfecte estat”.

Benito creu que el guardó posiciona la DO Tarragona al mapa català de vins blancs clàssics i malgrat l’envergadura de la seva empresa aplaudeix la feina dels petits cellers d’una denominació d’origen que ha de competir amb una relació qualitat/preu justa. Aquest no és un vi despullat com el primer, però sí que és sincer i transparent en les formes. Probablement això és el que l’ha dut al podi.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa