El consideren un sector estratègic per al sector turístic català i serà per això o perquè està donant resultats molt positius, moltes entitats de l’àmbit públic i privat del país aposten per l’enoturisme en alguna de les moltes vessants que ofereix. Com a punt de partida, hem de tenir present que aquest 2016 Catalunya ha estat declarada Regió Europea de la Gastronomia i des de l’Agència Catalana de Turisme també s’ha oficialitzat que aquest és l’Any de la Gastronomia i l’Enoturisme.

Sumat a això, la Taula de l’Enoturisme va nàixer l’any 2013 com a òrgan de governança público-privat format per diversos actors que treballaven directa o indirectament en aquest àmbit. A la Direcció General de Turisme –impulsors del projecte- s’hi sumarien l’INCAVI, l’Agència Catalana de Turisme, els Patronats de les quatre Diputacions, Turisme de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili, totes les DO del territori, empreses, cellers i professionals destacats del sector.

“Veient el gran potencial que tenia l’enoturisme a Catalunya, vam decidir unificar els esforços de tothom que hi treballava i crear aquest òrgan”, explica Carme Rubió, Sotsdirectora general de programació Turística de la Direcció General de Turisme. “Tenim paisatge, tenim oferta, tenim cellers i gent que creu i sap com treure el màxim profit d’aquest potencial”, afegeix.

“Aquest projecte té un component conceptual important” –diu Rubió- “Per a nosaltres és un eix de vertebració del territori molt potent que permet treballar amb la marca Catalunya com a conjunt a la vegada que reforcem les particularitats de cada zona en funció del lloc territori on ens trobem”, continua.

“El punt de partida és alt perquè ja hi ha força iniciatives en marxa que funcionen bé, però ara arriba el moment de tenir una major projecció treballant conjuntament”, continua Rubió. “De fet, el nostre objectiu per al 2020 és veure Catalunya entre les cinc millors destinacions enoturístiques del món”, conclou.

Han passat tres anys en els quals s’han activat de forma coordinada programes, projectes i esdeveniments de tots tipus. Sumat a les accions que puguin dur a terme cellers particulars o les pròpies DO, per exemple, destaquen enguany el Congrès d’Enoturisme IWINETC que va tenir lloc el passat mes d’abril; també hi ha la participació a fires d’àmbit nacional i internacional, la creació de la marca Enoturisme Catalunya (a la qual s’hi poden adherir empreses i entitats del sector) o la col·laboració amb el programa Glops, que s’emetrà per TV3 a partir del mes de setembre.

D’altra banda, i coincidint amb aquest mes de juliol, s’ha organitzat la segona edició de la Nit de l’Enologia de Catalunya que enguany s’ha celebrat a la Catedral del Vi del Pinell de Brai, a la Terra Alta. Durant aquest acte, s’han lliurat els Premis a les millors iniciatives enoturístiques de Catalunya de l’any que han recaigut en:

• Categoria Allotjaments, a Cava & Hotel Mastinell

• Categoria Restaurants, al Cigró d’Or

• Categoria Art i Cultura, a Acadèmia Tastavins Penedès

• Categoria Cellers, a l’Heretat Oller del Mas

• Categoria Agències de viatges especialitzades, a ViOrigen

• Categoria Entitats públiques o publico-privades, al Patronat de Turisme Costa Brava-Girona

• Categoria Pràctiques sostenibles/responsables d’enoturisme, al Celler Lagravera

Nou comentari