VadeVi
1714 Rector Ventallola 2009: Història en una ampolla

1714 Rector Ventallola 2009

Celler El Molí- Collbaix

DO Pla de Bages

Vi de producció ecològica certificada

Etiquetat en català

PVP. Aprox. 15 €

Tel. 931 021 965

Web: www.cellerelmoli.com

Parlant de vi català, sovint s’esmenta que és un producte amb una tradició de 3.000 anys i que forma part de la nostra cultura i la nostra identitat. No podia ser, doncs, que en una data tan transcendent a la història de Catalunya com ho és aquest tricentenari dels fets del 1714, el vi en quedés al marge. És per això que s’han fet algunes edicions limitades commemoratives d’aquest esdeveniment, una de les quals és aquest 1714 Rector Ventallola.

La idea d’elaborar aquest vi va sorgir del restaurant cardoní La Volta del Rector i del distribuïdor manresà Vins Alsina, als que es van afegir l’empresa de comunicació E2S i el Celler el Molí, de la DO Pla de Bages, que van trobar en el testimoni de Pere Ventallola, rector del petit nucli de Bergús entre els anys 1704 i 1714, una crònica del que havia passat la població civil durant el setge al castell de Cardona durant la Guerra de Successió.

Va ser una operació militar protagonitzada per 11.000 soldats borbònics i menys de 2.000 austriacistes defensors. El setge al castell va acabar amb una gran victòria catalana i aliada que va barrar l’accés dels assaltants a Barcelona, però el pas de les tropes de Felip V va ser devastador. Ventallola explica els saquejos dels soldats filipistes a les cases del nucli de Bergús, on havien establert el campament. Enguany, a més a més, també es compleixen 300 anys de la mort de Ventallola, al que aquest vi vol retre homenatge, així com a totes les vinyes que van cremar i les desenes de milers de litres de vi que els soldats borbònics van robar al saqueig de la població.

Es tracta d’un vi elaborat amb un cupatge de cabernet sauvignon, cabernet franc i merlot, amb una criança de 12 mesos en bóta.

És un vi de color de cirera molt fosc, que insinua la textura d’un vi poc filtrat. Les aromes necessiten temps per obrir-se, de primer moment són hermètiques i dures, però un cop oxigenat, surt la fruita negra, móres, el cafè torrefacte, el sucre cremat, i notes vegetals, de romaní i també de pebrot escalivat.

A la boca té una entrada ferma, de les que impacten a la llengua i emplenen la boca. Passa pel paladar amb molta força, gairebé massa, si no fos que al final els tanins són rodons, gairebé llaminers i converteixen en plaer el que estava a punt de semblar excessiu. El reregust és llarg, amb la fruita molt madura -melmelada de maduixa- de protagonista i una lleu amargor final que neteja el paladar.

És un vi amb caràcter i que en paraules de Josep Maria Claret, responsable del celler El Molí “pretén donar a conèixer una gran història d’aquest país”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa