“Primera pedra”

Aquest món petit del vi sap com és de difícil engrescar el públic per que s’hi impliqui. Tots hem sentit parlar, tota la vida, dels tòpics que diuen que entendre de vi consisteix en memoritzar les marques més conegudes de la Rioja més clàssica; potser perquè són sempre, encara, presents a la restauració

“L’esforç és petit, i rendible a l’hora de sentenciar quins són els bons: n’hi ha prou amb dir “els de tota la vida” i fer-ne esment tot seguit d’un curt reguitzell de títols nobiliaris, cognoms o premis plens de pols i caspa.

Aquestes marques són al vi de l’estat com la paella ha estat per la gastronomia: el comú del públic s’ha conformat amb aquests referents per tancar aquest apartat dels seus coneixements, i sovint amb ells a la mà en rebutja de nous. Si al món la paella ha estat sempre l’exponent de la gastronomia ibèrica, projectant una ombra fosca sobre tota la resta, el vi de Rioja és el vi nacional, i amb això n’hi ha molts a fora que en tenen prou.

Aquí les coses no són molt diferents. Com sempre, no som profetes a la nostra terra, i no ens creiem els nostres vins. És ben cert que hi ha de tot, però en la mateixa proporció que a qualsevol altra zona productora. Cal que ens recolzem en la comunicació per canviar aquesta realitat; però ens trobem amb una atomització atàvica del negoci del vi, important per mantenir la diversitat, però que, llevat de quatre marques importants, fa que no s’inverteixi en mitjans gens ni mica. Així doncs, el consumidor català no coneix les marques dels vins catalans, i per tant tampoc les tria si les troba, en pensar que amb un de fora obtindrà un resultat que ja coneix i que ja li està bé.

Cal doncs comunicació, per empetitir el fantasma d’aquest 73% d’ampolles foranes consumit aquí, per poder dir que on més triomfa el vi català és a casa; no cal dir que això donaria molta més confiança al sector a l’hora de sortir a la resta del món. Aquest compromís amb el vi català mai ha estat assumit amb solvència des de diaris, ràdio o televisió, que de pas han transmès sempre un llenguatge remot i un posat estirat i llunyà, convidant al públic a sortir cames ajudeu-me.

Vadevi.cat és la primera pedra per que el vi català arribi a un nivell massiu a casa nostra. Coneixent l’esperit dels seus impulsors, ben segur es tractarà amb respecte i es parlarà com cal dels nostres vins i caves: planer, clar i català.

Benvinguts, us ajudarem d’aquí d’uns mesos amb la web de la Guia de Vins de Catalunya.”

Jordi Alcover és director de la Guia de vins de Catalunya

Nou comentari