Tot i que gran part dels cellers de Catalunya són alhora viticultors, elaboradors i embotelladors del propi vi, encara em sorprèn veure que algunes denominacions d’origen, de les més importants, no permeten que els cellers que duen a terme totes aquestes tasques, puguin reflectir-ho a la etiqueta de manera regulada.

Només es permeten identificacions del tipus “embotellat per” o “embotellat per a” menystenint els cellers que duen a terme tot el procés des de la vinya fins a l’ampolla. I menystenint també els consumidors que, com jo quan vaig a una botiga, volem tenir el màxim d’informació sobre el vi o cava que anem a comprar.

En la situació actual, on es parla contínuament de traçabilitat, de productes de proximitat, on hi ha un grup creixent de consumidors preocupats per la seva alimentació, on repetidament es parla de la importància de la viticultura i del terrer en el resultat final del vi i el cava, sembla estrany que un sector tan regulat i que disposa d’aquesta informació, que coneix la procedència del raïm i a quins vins o caves es destina, no hagi estat pioner en aquest aspecte tant important.

Aquesta manca de transparència, no exclusiva del món del vi, representa un perjudici pel consumidor, que desconeix quin és el paper que ha tingut al llarg del procés d’elaboració l’empresa que posa un vi a les seves mans, cosa que al final fins i tot pot arribar a generar una certa desconfiança cap a aquest elaborador.

La claredat que demano com a consumidor, i que des de fa molt de temps em consta que demanen també alguns elaboradors, no té perquè significar que un productor que fa el procés complet sigui millor que un que només embotella.

Es pot dur a terme tot el procés i treure al mercat un producte de menys qualitat que el comercialitzat per un embotellador que ha sabut seleccionar els millors vins per la seva marca, però segur que aquesta informació servirà per reconèixer cada un dels diferents actors del mercat del vi.

Com a consumidor de vins i caves, demano a tot el sector i especialment a aquells que poden intercedir per dur a terme aquests canvis, que avaluïn la possibilitat de millorar en aquest aspecte i que prenguin les decisions oportunes.

El que està clar és que amagar aquesta informació o no ser prou clar en donar-la, que al cap i a la fi és el mateix, no beneficia a ningú.

Ignasi Segui és soci consultor de Parenthesis Marketing Consulting, especialitzat en l’assessorament de cellers en les àrees de màrqueting, comunicació i comercialització.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa