Dies intensos per al sector vitivinícola català i per a la ciutat de Barcelona. La capital catalana ha estat aquests últims dies el centre neuràlgic per a viticultors, productors, distribuïdors i consumidors de vi elaborat en les diverses regions de l’Estat i del món. Ahir dimarts, 6 de febrer, sumaven nova edició els de l”Off the Record i s’inaugurava la novetat Liquid Vins. Aquest dimecres 7 de febrer, tanca portes la quarta edició de la Barcelona Wine Week i a les 19:00 h posarà punt final al calendari una nova cita amb les Dones del Vi al Palau de Pedralbes.

Queixes per l’accés a la BWW
A Plaça Espanya, s’hi ha respirat sentiments contradictoris. D’una banda, l’organització celebra les xifres rècord tant pel que fa al nombre d’expositors com de metratge, i ja té la mirada posada a créixer el 2025. Volen donar cabuda al màxim nombre de professionals i assistents possibles i “generar més volum de negoci“, que, insisteix el president, és un dels objectius clau de l’esdeveniment. D’altra banda, ha planat sobre l’edició el tema de l’accés i la limitació d’entrades, que va aixecar certa polseguera poques hores abans de l’estrena, i que no s’ha acabat d’entendre del tot entre alguns dels expositors.
“No hem entès el que ha passat amb les entrades i els accessos“, lamenten alguns productors a Vadevi, i s’expliquen. “Dilluns, que s’esperava el dia amb més afluència, vam estar alguna estona parats, sense poder atendre gent perquè no n’hi havia”. D’altres recorden haver tingut convidats fent cua per entrar, esperant a la porta per no superar l’aforament permès -que segons Fira està en 7.000 persones-. Tampoc van poder entrar algunes escoles i centres de formació especialitzats, que van aconseguir invitacions per als seus alumnes, però no la possibilitat de bescanviar-les per entrades a l’esdeveniment. Més enllà d’això, hi ha qui també demana millores en la preparació de les reunions amb els importadors i compradors, lamentant que l’eina activada per l’organització no ha estat àgil o funcional per a tots els expositors.
Sigui com sigui, com a tendència general, un balanç positiu de l’anyada, tot destacant-ne l’evolució i ressaltant que són partidaris que la BWW ha de seguir sumant edicions i arrelant encara més a Barcelona. De Catalunya hi ha participat vora 300 marques diferents, ha estat la regió vitivinícola més representada. La valoració feta en el tancament del saló des de l’entitat de la vinya i el vi de Catalunya, en paraules de la seua directora, Alba Balcells, és també positiva, i així ho ha confirmat a Vadevi.

“Hem d’apuntalar l’èxit”, diu el president Javier Pagés
Javier Pagés, president de la Barcelona Wine Week i de la DO Cava no pot estar més satisfet. Parla amb Vadevi del “salt exponencial” que ha fet el saló, especialment en les dues últimes edicions. Recorda els resultats positius de les enquestes de l’última trobada, i pel que ha anat percebent, espera repetir passat el tancament de la quarta edició. “Volem ser referents del vi espanyol de qualitat a escala mundial“, i en això se saben camí per seguir creixent, explorant i ampliant.
Així i tot, insisteix, la fira es va consolidant i genera un impacte econòmic en la ciutat de Barcelona, que durant els dies de fira acullen els més de vint mil assistents, que “surten, mengen i pernocten”. “No ens podem comparar amb el Mobile -que pot deixar un impacte de vora els quatre-cents mil euros a Barcelona versus la dotzena confirmada per Fira de Barcelona pel que fa a la vitivinícola-, però nosaltres tenim un sector que arrela més fons, i que suma molt més valor que el generat exclusivament durant els dies de fira”.
Mirant ja cap a la cinquena edició, la de 2025, tenen clars els reptes. Més enllà de l’ampliació ja anunciada gairebé abans d’estrenar la fira d’enguany, “hem de continuar millorant, portar més importadors i compradors, donar espai a tota la demanda expositora”, avalua, per poder generar més negoci. També es plantegen incorporar més oferta sòlida, de gastronomia, per facilitar que les persones que atenen l’esdeveniment no hagin de sortir del recinte. “Hem d’apuntalar les palanques d’èxit que tenim”, continua. I de fet, conclou el president, que té intenció de seguir al capdavant de la cita, “si això ens surt bé, l’equació no fallarà i continuarem repetint l’èxit d’aquestes últimes edicions”.

Les xifres de la quarta edició i noves dates: del 3 al 5 de febrer de 2025
La BWW tanca portes aquest dimecres amb xifres rècord, en paraules de l’organització: 952 cellers de 73 DO i prop de 21.000 visitants professionals, un 20% dels quals són de procedència internacional. Segons el comunicat emès per Fira, s’han servit durant els tres dies més de 300.000 copes de vi, i s’han celebrat més de 12.000 reunions de negoci entre empreses expositores i el miler de compradores nacionals, i 650 importadors internacionals de països estratègics com els Estats Units, Alemanya, Canadà, Països Baixos, Regne Unit o la Xina, convidats per BWW en col·laboració amb ICEX.
Aquesta quarta edició ha vist un increment del 15% en el nombre d’expositors i en metratge. L’organització insisteix en la importància de donar cabuda al màxim nombre de regions vitivinícoles de l’Estat per generar una marca més forta, i en aquest sentit, es mostren satisfets també de l’increment territorial en aquesta última cita.
De fet, en l’àmbit expositiu, les han tingut major presència han estat la DO Ribera del Duero, la DOCa Rioja i la DO Cava, per aquest ordre, però també hi eren moltes altres, fins a superar la setanena. Complementant l’oferta, el saló ha comptat amb uns 160 experts, entre Masters of Wine, sommeliers, crítics i destacats elaboradors que han analitzat els reptes i macrotendències del sector: des de l’adaptació al canvi climàtic i els avanços en sostenibilitat a la tendència a utilitzar recipients singulars per a elaborar el vi més enllà de la fusta.
La cinquena edició de la BWW 2025 se celebrarà del 3 al 5 de febrer de 2025 al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona.