El temps no dona treva al camp català. Fa pocs dies, fins i tot hores, la pagesia resava al cel per demanar-li aigua, i ara que l’aigua ha vingut, no ho ha fet a tot arreu de la manera esperada. Aquest dissabte primer de juny, alguns viticultors del Penedès han denunciat que fortes pluges i calamarsades han fet malbé vinyes i raïms, que tot just aquests dies estan en plena fase de floració. Ha estat un episodi complicat per alguns viticultors, que han compartit fotos i vídeos on es veuen les greus afectacions que ha tingut el temporal a les seues finques.
Suma incertesa sobre el present i futur de la vinya al Penedès
Viticultors penedesencs han delimitat les principals afectacions sobre un mapa, que reproduïm just aquí sota. Confirmen, a més a més, estimacions de finques afectades, que podrien superar les 800 hectàrees en camps de Mediona, Guardola-Rovira Roja i l’Alzinar; i unes 650 hectàrees més a la zona de Les Cunilleres-La Ràpita i els Monjos.

Es tracta, doncs, d’afectacions greus que faran que algunes d’aquestes vinyes enguany no puguin donar fruit. Sobreviuran, sí, o això creuen els mateixos pagesos, però no està clar què passarà amb les pròximes collites. Aquesta situació se suma a les dificultats a les quals s’enfronta el camp català des de fa algunes anyades, especialment a la zona del Penedès on estan acusant un dels pitjors escenaris de sequera de les últimes dècades. D’aquesta manera, a les vinyes que estan morint de set ara s’hi sumen aquelles que no podran produir per culpa de la calamarsada.


Alerta del pla Inuncat
Protecció Civil ja havia activat dissabte al matí l’alerta del pla Inuncat per un avís de pluges intenses a partir del migdia que preveien xàfecs i calamarsa o pedra, en alguns casos, a la meitat nord-est del país i les comarques del Tarragonès i el Baix Camp. S’avisava que es podrien superar els 20 litres per metre quadrat en 30 minuts, per això demanava augmentar les precaucions i sobretot vigilar les crescudes sobtades de barrancs i lleres menors (rieres, rierols) i les zones inundables (soterranis, passos soterrats).