La marca col·lectiva Corpinnat sumarà aquest gener dos nous cellers, de manera que arribarà així als 21 elaboradors d’escumosos que s’han adherit al projecte. Després de néixer com a grup de sis cellers dissidents dins de la DO Cava el 2018, des de Corpinnat consideren que “tenen el reconeixement de bona part del sector”, però que els falta el suport de les administracions. Per altra banda, des de Corpinnat també estan fent auditories a una desena d’empreses més perquè es puguin incorporar a la marca col·lectiva en un màxim de dos anys, segons han avançat els responsables de la junta, Pere Llopart i Roc Gramona, a l’ACN.
D’aquesta manera, Corpinnat tanca el 2025 amb cinc cellers nous respecte de l’inici de l’any, quatre dels quals procedien de la DO Cava i de Clàssic Penedès. Veure la possibilitat d’arribar a la trentena de cellers en dos anys “evidencia que Corpinnat és referent”, considera el vicepresident, Roc Gramona. En aquest sentit, assegura que distribuïdors i importadors estan instant a diversos cellers de la DO Cava o de Clàssic Penedès “a fer el salt” per abandonar les seves organitzacions i adherir-se a la marca col·lectiva. Entre els motius, apunten, hi ha “tenir com a prioritat l’aposta per generar valor afegit dins el territori i dins la cadena de producció, i sobretot per defensar el valor del preu de l’ampolla d’escumosos”. “No busquem competir en preu, sinó sempre vendre de manera digna”, ressalta Gramona.

Aquest octubre, Corpinnat va tancar una verema “excepcional” amb un dels preus mitjans per quilo de raïm més alts de tot el sector vitivinícola català. En concret, es van recollir al voltant de 8 milions de quilograms de raïm, una fita històrica, ja que gairebé es va doblar la producció en tan sols un any. D’altra banda, Corpinnat es va posicionar com la millor entitat per fer-hi negocis si ets viticultors, ja que van establir el mínim de pagament per quilo en els 0,92 euros, però Gramona va assegurar que “la mitjana ronda els 1,10 euros”.

Augment de la facturació al tancament de l’any
Des de Corpinnat calculen que la facturació a finals de 2025 creixerà arran de l’increment de preus generalitzat i d’un augment del nombre d’ampolles venudes per la incorporació de nous cellers. “La marca és forta, amb un model de producció que aposta per la qualitat”, referma el president de Corpinnat, Pere Llopart. Tot i això, des de la marca col·lectiva no han quantificat l’impacte de la nova política aranzelària als Estats Units. Llopart recorda que Corpinnat exporta “només” una mitjana del 19% de la producció -amb diferències substancials entre alguns cellers membres-, davant el 64% que la DO Cava ven a l’estranger. EUA és un dels mercats on més cellers de Corpinnat hi tenen presència, i Llopart admet “molta incidència” a les vendes durant els mesos en què Trump va estar canviant sistemàticament els anuncis sobre els aranzels, “però no hi ha dades concretes perquè és un mercat que continua inestable”, afegeix.
Des de Corpinnat denuncien que, des de que van abandonar la DO Cava, han quedat al marge d’ajudes per part de l’administració “malgrat ser el col·lectiu amb més producció d’ampolles d’alt valor afegit”. Consideren que la musculatura que ha agafat Corpinnat obliga la Generalitat “a prendre decisions”, escoltar-los i donar-los suport econòmic “perquè la cura del territori hauria de ser una aposta de país”.
