L’absència d’una exhaustiva supervisió financera ha dut el Consell Regulador de la Denominació d’Origen (DO) Terra Alta a una crítica situació en què s’acumulen les irregularitats comptables, administratives i de gestió, com posa de manifest l’auditoria externa de l’exercici del 2022. A banda del paper que hi juga el secretari de l’entitat, l’informe fiscalitzador detecta un grapat d’anomalies que els auditors atribueixen a la manca d’una figura (gerent o tresorer) que vetlli pel bon funcionament del dia a dia i l’escrupolós compliment de les normes fiscals i comptables més bàsiques.

Però avui en dia, i més enllà d’aquest informe fiscalitzador, les males pràctiques en la gestió del secretari encara perduren. La DO no ha tancat els comptes del 2023, tampoc ha aprovat els pressupostos d’enguany i la junta rectora no ha accedit, malgrat les seves peticions reiterades, al balanç financer de la primera edició del Festival Cruïlla Terra Alta, que es va celebrar l’any passat a Batea amb un pressupost superior als 400.000 euros.
A continuació es detallen altres incidències que figuren a l’auditoria de 2022.
Proveïdors externs. Un dels casos en què l’informe posa l’accent és el dels serveis informàtics a l’empresa tortosina Carles i Carles Consulting SL. Dels 65.411 euros que la DO Terra Alta va abonar el 2022 sense la corresponent factura, 60.276 euros es refereixen a aquest proveïdor d’informàtica. Malgrat que alguns cops les companyies subministradores exigeixen pagaments a compte per avançat, en data de tancament de la inspecció (maig de 2023), els auditors no havien pogut accedir a les factures que justifiquessin aquesta despesa. A més, l’auditoria ha trobat un increment desmesurat (del 217%) en el nombre d’hores consignades respecte de l’any 2021 i diverses factures pagades pel mateix concepte.
Així mateix, una de les empreses més beneficiades per la DO Terra Alta va ser Pcats Comunicació que, el 2022, es va endur el 36% de la despesa total en serveis externs, és a dir 101.520 euros. Aquesta quantitat correspon al llançament de la ruta turística DO Terra Alta, un curs d’experts, els serveis d’assessorament i a la Festa del Vi de Gandesa. Si més no, l’informe fiscalitzador adverteix que els pagaments es van fer sense l’autorització del president de l’entitat.
L’auditoria també detecta que la DO va pagar a Pcats Comunicació 986 euros sense que existís cap factura dels serveis prestats.
En conseqüència, el balanç a proveïdors a finals de 2022 acumulava un saldo negatiu de 20.397 euros. La DO Terra Alta devia 53.040 euros, mentre que només restava pendent de cobrament 32.643 euros.
Deutes de difícil cobrament. El Consell Regulador de la DO Terra Alta va admetre que acumula un total de 34.918 euros de difícil cobrament, la majoria dels quals corresponen a quotes de viticultors i de cellers que es van donar de baixa de l’entitat.
Centre per al Foment de la Cultura del Vi i de l’Oli. Durant els anys 2005 i 2006 es va construir, segons el Consell Regulador, un centre destinat al vi i a l’oli de la Terra Alta, nom amb què es va batejar la seu de l’organisme, per un import de 405.737 euros. Setze anys després, els auditors no han pogut trobar les factures que justifiquin el pagament de 169.142 euros, ja que a la comptabilitat només hi figura la transferència bancària. Un total de 119.179 euros més corresponen a una aportació del Consell Comarcal de la Terra Alta, però sense que hi consti una factura a nom de la DO per part del constructor adjudicatari.
Desgavell a la botiga de vins. El gener de 2023, els auditors es van presentar a la DO Terra Alta per inspeccionar la botiga de vins. Van detectar-hi una diferència de 57 ampolles entre el nombre que hi figurava a l’inventari i les existències reals. A més, l’informe fiscalitzador conclou que el marge de beneficis per la venda de vi “és inferior a la ràtio normal del mercat”.
Impostos. Les quotes deduïbles que no es van incloure a les declaracions d’IVA sumen 10.243 euros.
