Barcelona bull d’activitat vitivinícola aquests primers dies de febrer. Divendres passat arrencava el programa d’activitats complementàries de la Barcelona Wine Week, el Likes the City!, dilluns obria portes la quarta edició de la mateixa BWW i dimarts 6 de febrer s’hi ha sumat l’Off the Record, que segueix sumant convocatòries des de 2016, i l’estrena de Liquid Vins, que ha “nascut de manera molt orgànica” a partir de l’escissió precisament dels Off the Record.
En parla Marta Puparelli, impulsora de l’esdeveniment juntament amb en Marc Lecha. “És un espai on petits projectes troben el seu espai per exposar, per donar-se a conèixer a un públic majoritàriament professional“, comparteix amb Vadevi. La idea, d’entrada, era reunir una dotzena de projectes. I finalment han multiplicat les expectatives i n’han reunit fins a quaranta.
Més enllà del vi
En diuen Liquid Vins perquè no només és una fira de producte vinícola. “A taula no només bevem vi”, diu la responsable de la cita. Hi són Cafès el Magnífico (té i cafè), Sans & Sans (té), Ama Brewery (kombutxa), Chá Camélia (kombutxa), i sense complexes hi sumen la cervesa, la sidra i el sake de Cyclic Beer Farm i Serps i Salvioni & Alomar. I tot, en això insisteix Puparelli, “es tasta en una bona copa, que és bàsic per apreciar-ne millor el contingut”, fins i tot el té i el cafè. Els expositors han vingut de diverses regions catalanes, estatals, italianes, franceses i portugueses.
L’espai convida no només a tastar producte, sinó que té la voluntat de facilitar el contacte i la interacció amb la persona que l’ha pensat i concebut. De fet, enguany l’oferta s’ha centrat en expositors i producte, però els organitzadors tenen al cap incorporar també alguna xerrada o debat que pugui completar l’oferta del programa i fins i tot, alguna cosa sòlida. “Enguany ens havíem plantejat compartir mirades i inquietuds sobre la falta d’aigua, columna vertebral de tots els qui estem aquí”, però diversos factors han portat la idea al calaix de les pròximes edicions, perquè això sí que ho tenen clar, repetiran: han vingut per a quedar-se, i oberts a la idea d’incorporar nous cellers i créixer també en mostra expositora.
“Hi ha qui ens ha criticat per fer coincidir Liquid Vins amb altres cites vinícoles a Barcelona”, diu en relació amb la BWW i Off the Record, “però crec que en definitiva enriqueix l’oferta i atrau més persones interessades a atendre una, dues o a totes les fires”, comparteix. “Crec en la sinergia”, dirà, en el treball col·laboratiu, el que també agraeix quan parla del seu propi projecte de vins. “He tancat el cercle”, explica qui durant molts anys ha estat treballant en distribució. “És un gran repte, però alhora engrescador un cop veus embotellat el teu propi vi”.

Petits productors, estils similars
Liquid vins ha reunit una quarantena de cellers, com dèiem, de diversos punts de la geografia vitivinícola actual. Des de Catalunya, Christian Barbier i Gisela Navarro han presentat el seu projecte més personal, “un vi de raïm“, dirà el viticultor, orgullós de presentar la seva manera d’entendre la terra que coneix i treballa des de fa anys al Priorat. Deunidó és una garnatxa negra del Priorat que presenten, diran, per primer cop en una fira. I és en aquesta.

Des de Rías Baixas, un vi negre transgressor. No tant per l’elaboració, com pel fet de sortir dels icònics blancs d’albarinho pels quals és especialment coneguda la regió. Aquest projecte el va iniciar l’any 2016 Joaquín Álvarez, Quín, conegut precisament per haver recuperat la varietat negra Castañal. “Conec els organitzadors i no ens hem pensat dos cops venir a la fira”, comparteix mentre serveix un dels icònics vins de Teimosía.

Fa anys que embotella trossets de paisatge de la Terra Alta. Òscar Navàs, des del seu projecte La Furtiva, portava a la fira productes fets a partir de varietats icòniques del territori, com la garnatxa blanca, el macabeu (Vi de Vila) i la peluda. “Vins mediterranis”, comparteix, que representen la seua mirada més sincera i actual cap al producte. “Els vins que tinc ara al mercat són la consagració del meu estil”.

Venen de La Toscana. Il·lusionats, també, per donar a conèixer el seu producte que fan a partir de la varietat internacional sirà. “Ens estrenem en una fira en què hi percebo una fantàstica energia, l’any que ve hi tornarem”, dirà.

Imma Soler és l’ànima de Mas de la Pansa, un projecte amb personalitat de La Conca de Barberà. S’ha sumat a la fira amb ganes de donar a conèixer els productes que embotella, entre els quals, el resultat de vinificar el trepat, varietat insígnia de la regió, i seguint un treball de selecció gra a gra que dona com a resultat un producte singular, rodó, de gran complexitat i amb gran capacitat d’envelliment.