“Catorze restaurants i catorze cellers s’uneixen per a oferir-nos una experiència enoturística des de la taula”. Amb aquestes paraules, la presidenta de la Ruta del Vi de Lleida, Montse Guardiola, presenta la nova campanya Enruta’t, una proposta gastronòmica i enoturística amb receptes elaborades amb vins DO Costers del Segre i el seu corresponent maridatge. Es podrà gaudir a la catorzena de restaurants adherits a la campanya fins a finals del 2025.
Enruta’t és una proposta de la Ruta del Vi de Lleida, on cellers i restaurants s’uneixen per oferir una experiència gastronòmica: plats cuinats i vins pensats per fer viure l’enoturisme des de la taula. En el marc de Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025, aquesta acció celebra l’alimentació com a cultura i identitat, amb propostes úniques on la cuina i el vi es troben per harmonitzar sabors, aromes i territori. Una col·laboració real entre cuiners i elaboradors de vi que posa en valor la riquesa del nostre paisatge, la creativitat de la cuina de proximitat i l’essència dels nostres cellers.
Els catorze plats i vins participants representen restaurants i cellers de diverses comarques lleidatanes i mariden des de bacallà o galtes de vedella fins a versions creatives de pollastre a la catalana, popets a la siciliana o timbal de Xisqueta, sempre amb vins DO Costers del Segre. Cada proposta està presentada conjuntament pel cuiner i pel sommelier, enòleg o viticultor que hi col·labora, reforçant així el vincle entre gastronomia i territori. Els cellers que formen part d’Enruta’t representen una mostra diversa del potencial enològic de Costers del Segre. Clos Pons, Petit Duran, Castell del Remei, L’Olivera, Vall de Baldomar, Raimat, Vinya els Vilars, Família Torres, La Lagravera, Mas Blanch i Jové, Matallonga, Celler de Sanui, Solana Roivert i Tomàs Cusiné mariden cadascun dels plats amb vins seleccionats i presentats pels seus enòlegs, sommeliers o viticultors. A més, per tal que els comensals es puguin emportar els plats a casa, la iniciativa posa a l’abast de tothom un receptari.

Una iniciativa per sumar visitants
La campanya està impulsada per la Ruta del Vi de Lleida, però també compte amb la col·laboració del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida. Aquest iniciativa no és únicament una manera de vendre els productes d’alta qualitat de Lleida, sinó que pretén augmentar l’afluència turística a la zona a través de les visites a aquests cellers i les seves més de cinquanta experiències enoturístiques repartides pel territori. És per això que s’ofereix als comensals un receptari amb tots els plats, que inclou també la imatge del cuiner i del representant del celler responsable del maridatge, amb l’objectiu de “conèixer qui hi ha darrere de cada ampolla i de cada plat”. A més del receptari, s’han fet vídeos que mostren l’elaboració de les receptes i la prescripció dels vins. Tota una experiència immersiva que convidar a tastar, però també visitar aquests espais.
