VadeVi
Els prescriptors del vi català: per xarxes i sense elitismes

Siguis o no amant de les xarxes socials, cal reconèixer que aquestes han trencat una gran barrera pel que fa al món del vi. De fet, sense elles, parlar de vi encara seria sinònim d’un llenguatge tècnic, sovint inaccessible per al consumidor mitjà. 

Aquesta barrera invisible ha allunyat a generacions senceres d’un producte que, en realitat, forma part intrínseca de la cultura catalana i d’allò que fa patrimoni. Ara, cada cop hi ha més comunicadors que des de les xarxes, Instagram, TikTok, Spotify o YouTube, han trencat aquest sostre i han convertit les plataformes en aparadors on explicar les històries de les nostres vinyes, cellers i vins, amb un to proper i sense pretensions.

Pol Aluja (@aromadevi_), Sara Oliva (@sara.olro), Anna i Oriol (@narravins), i Marta Clot (@ladelsvins) són quatre d’aquestes veus imprescindibles. A través del seu contingut, contribueixen a democratitzar el coneixement del vi i, alhora, a reivindicar el valor del producte de proximitat i de la cultura vitivinícola catalana. 

Imatge d’una llibreta i una copa de vi

Pol Aluja: “El vi ha de baixar del pedestal”

Pol Aluja (Tarragona, 1994) és enòleg de formació i des d’Aroma de vi, perfil present a Instagram i TikTok, es dedica a apropar el vi a la gent. “El projecte el vaig començar fa tres anys”, explica, a Vadevi. “Havia fet la carrera d’enologia i vaig veure dues problemàtiques: el vi era molt difícil d’entendre i causava rebuig. Volia fer-lo més proper i fàcil, perquè es gaudís sense por, amb un simple ‘m’agrada’ o ‘no m’agrada’”. 

Per Aluja, el problema del sector rau en l’excés de sofisticació: “El vi necessita baixar del pedestal i deixar de parlar d’una forma molt experta. Hem de construir un relat que emocioni”. La seva aposta passa per lligar el vi amb vivències: “El vi hauria d’estar al Canet Rock o al Primavera Sound. És cultura i és per a tothom. No entenc per què s’ha vinculat a un elitisme que l’allunya del públic”.

Sara Oliva: “Sense paraules tècniques ni rotllos”

El camí de Sara Oliva (@sara.olro) cap al món del vi ha estat gradual. “Just durant la pandèmia vaig acabar el curs de sumilleria, i vaig descobrir que m’agradava divulgar el món del vi a través de les xarxes socials. No només recomanar-lo a la botiga”, recorda, a Vadevi.

El seu perfil d’Instagram és un compendi de consells pràctics, recomanacions d’ampolles, aplicacions útils i històries vinculades al vi. Tot, amb un estil fresc, directe i sense pretensions. “Pots arribar a molta més gent, especialment gent jove que té una percepció equivocada o distant sobre el món del vi”, afirma. Ella està segura que la clau de l’èxit és la simplicitat: “Una ampolla de vi transmet molt. Quan ho expliques de forma clara, sense paraules tècniques ni rotllos. La gent respon perquè vol gaudir del vi, no sentir-se petita o ignorada”.

Anna i Oriol: el vi com a patrimoni cultural

Des del Montseny, Anna i Oriol són els comunicadors darrere del projecte @narravins. No són professionals del món del vi, però sí amants apassionats del seu territori i de les històries que hi ha darrere de cada copa. A través del seu perfil, documenten visites a cellers, entrevistes amb petits productors i tastos amb amics, sempre amb una mirada propera i respectuosa.

Narravins és un projecte nascut amb la voluntat d’apropar el vi a la gent i difondre la cultura vitivinícola catalana. Una iniciativa que, de manera altruista, lluita per fer visible aquest patrimoni, recordant —com ells mateixos afirmen al seu perfil— que “el vi no només es beu, també s’escolta i s’explica”.

Marta Clot: des de la pastisseria cap al vi

Marta Clot també coneguda com @ladelsvins, va convertir-se en divulgadora de vi després d’un curs d’iniciació a aquesta beguda. La seva presència a xarxes es caracteritza per una estètica molt cuidada i una comunicació honesta

Clot parla de vins com qui parla de llibres o cançons, d’una manera lúdica, senzilla i distesa.  Per a ella beure vi hauria de ser un acte senzill, cultural i lúdic, i això només s’aconsegueix canviant la comunicació més complicada que sempre ha acompanyat al sector. 

Aquests quatre perfils de xarxes socials comparteixen una mateixa missió: trencar amb els codis tradicionals del món del vi per fer-lo més inclusiu, atractiu i viu. A través dels seus projectes arriben a les generacions més joves, que fins ara han estat poc interpel·lades pel sector vitivinícola català. 

Més notícies
Notícia: La ciència reivindica el vi dins la Dieta Mediterrània
Comparteix
Un estudi de la facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona reconeix que beure vi amb moderació pot tenir efectes protectors per a la salut cardiovascular
Notícia: Poesia i vi: un maridatge ancestral que encara perdura
Comparteix
El Festival Poesia a les Caves de Sant Sadurní arriba a la 17a edició enguany, els divendres 2, 9 i 16 de maig a les caves Giró i Giró, Recaredo i Freixenet
Notícia: Sorteig | Guanya 2 entrades amb maridatge pel festival ‘Vinàriament Barcelona’
Comparteix
Del 16 al 18 de maig al Poble Espanyol se celebrarà la primera edició del festival, un nou esdeveniment que combina tastos, maridatges i música en directe
Notícia: Brindis a les fosques: històries de vi durant l’apagada general
Comparteix
Un recull d'experiències d'elaboradors, sommeliers i pagesos que van viure la manca de llum de ben a prop, però amb perspectives, vivències i anècdotes ben diferents

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa