VadeVi
Marc Paladella: “Hem d’embotellar més DO Terra Alta i obrir nous mercats”

La Primavera passada va venir carregada d’activitats vitivinícoles a la Terra Alta amb l’estrena d’un ampli programa que va maridar el territori amb diverses disciplines culturals i artístiques. Com a cap de cartell, el festival Cruïlla inaugurava edició a la comarca productora de vi més meridional de Catalunya, recomptant centenars de persones, atretes pels concerts de reconeguts noms del panorama musical actual. Va ser una aposta forta, que va demanar una inversió important de recursos i econòmics, però també va ser un revulsiu per donar a conèixer una comarca a la qual “li manca notorietat de marca”.

Ho diu Marc Paladella, viticultor de Batea i un dels membres del consell regulador de la denominació d’origen, qui no només fa “una valoració molt positiva” de l’anterior edició del festival, sinó que avança continguts del cicle que torna este pròxim mes d’abril (al voltant del cap de setmana del 20 i 21), i parla del camí que vol traçar l’entitat vitivinícola d’ara endavant, al costat dels seus cellers, viticultors i productors de vi del territori.

Marc Paladella, a la seu de la DO | Foto: E.V.

“La DO som tots”

En un parell de mesos, la Terra Alta tornarà a celebrar la Primavera i de nou atraurà gent cap a la comarca gràcies al Cruïlla, que repeteix. Quina valoració en feu, de l’estrena del projecte a la comarca?

La valoració global és molt positiva. De fet, va ser una aposta arriscada que podia no haver funcionat, però en vam quedar contents. I enguany repetim, sí. De fet, més enllà del Cruïlla, que pot seguir anys o no, no ho sabem malgrat que la voluntat hi és, tenim clar que volem consolidar aquesta aposta per fer la festa de la DO Terra Alta durant la primavera, seguint aquest model que vam engegar l’any passat i englobant el màxim nombre de pobles de la comarca possibles.

  • De fet, al programa d’enguany repetiu seu en diverses activitats.

Sí, Horta de Sant Joan és un poble emblemàtic en enoturisme i tornarà a acollir la jornada tècnica de dijous on convidarem prescriptors i teleoperadors, alguns d’àmbit internacional, al voltant d’aquest eix; Batea, la més potent en vi, manté la mostra de vins de dissabte i els concerts del Cruïlla; Corbera d’Ebre, porta d’entrada a la comarca, acollirà el sopar inaugural i un concert especial el divendres; i Gandesa, la capital, serà seu d’una jornada professional, el dilluns, últim dia del programa. Tots quatre repetiran enguany com a seu d’algunes activitats, però no descartem que en endavant se n’incorporin d’altres. La DO som tots i hem de fer que tothom s’hi senti part i representat.

Els concerts del Cruïlla se celebren al camp de futbol de Batea | Foto: Festival Cruïlla
  • Per què us animeu amb un Cruïlla, sabent que suposa una inversió important en recursos per la DO?

És un esforç econòmic important, però també una manera de promocionar i fer vindre gent als nostres pobles. L’any passat va sortir millor del que esperàvem, tant la mostra, com el festival i en general, totes les activitats. La idea és que tingui continuïtat. Estar al costat de la marca Cruïlla és sinònim d’èxit, i ens dona més força a la resta d’activitats que igualment organitzem per a donar a conèixer el territori com a regió de vins.

  • L’any passat es va parlar de més de 5.000 persones només al Cruïlla, sumades a les participants en altres activitats del Primavera. La Terra Alta està preparada per rebre i atendre tot aquest volum de gent?

En la passada edició, un 72% dels visitants van venir de les Terres de l’Ebre, i la majoria d’ells, eren de la mateixa comarca de la Terra Alta. Movem públic sobretot de proximitat, i això de moment no fa que hi hagi problema, per exemple, amb els allotjaments, ja que molta gent va a dormir a casa després de les actuacions.

  • Potser no dormen, però mengen. El projecte permet teixir aliances amb sectors clau com la restauració o, malgrat que no pernoctin massa, els hotels o allotjaments?

Totalment. De fet, l’any passat es van omplir els restaurants, hi va haver força activitat durant tots els dies del Primavera, especialment el cap de setmana. Aquestes accions són molt positives per a dinamitzar la Ruta del Vi de la Terra Alta, que la tenim creada, però s’ha de moure més.

  • Quin tipus de públic atrau, el festival? Són gent consumidora habitual de vi que valoren aquest maridatge cultural amb vins del territori?

Va venir gent de totes les edats, molta gent d’entre 40 i 50 anys, que sí que serien consumidors habituals de vi. També és cert que depèn molt dels grups que venen, M-Clan, cap de cartell de 2023, va atraure públic d’aquesta edat, i enguany, amb Oques Grasses i Figa Flawas esperem públic més jove. Potser no són els consumidors més habituals de vi, però atraure’ls per la música pot ser interessant per apropar-los i introduir-los en aquestes begudes.

  • Públic més jove, i obrir-se més enllà de les Terres de l’Ebre, pot ser objectiu per l’edició 2024?

Se sent massa sovint la frase que ‘la Terra Alta està lluny’, i en dues hores et plantes a la comarca. Tenim paisatge, tenim monuments i edificis singulars, tenim gastronomia, tenim els vins. Ho tenim tot, i volem que qui vingui s’adoni que aquesta escapada és una experiència que val la pena repetir.

“Mos falte notorietat com a territori de vins”

  • Aquesta és una de les apostes estratègiques de la Denominació d’Origen Terra Alta, però no l’única. Cap on va la Terra Alta en qüestió de vins?

D’entrada, hem d’aprofitar este tipus d’esdeveniments perquè mos donen visibilitat i cobertura. Ens posa a l’aparador de l’actualitat del vi i és important perquè encara mos falta notorietat, que se’ns conegui més. Els nostres vins estan a l’altura dels que es fan en qualsevol país productor del món, i ho hem de saber explicar.

  • Quines altres accions us plantegeu, en este sentit?

Portarem los vins a Barcelona, a través d’algunes fires o activitats de promoció, i també ens plantegem obrir nous mercats, perquè no anar a Madrid, per exemple, on podria ser molt interessant entrar producte. I més enllà de les grans ciutats, també volem entrar els nostres vins a les grans superfícies. Totes les DO ho fan, tenir-hi vins de 2 a 4 euros, econòmics i accessibles per a tothom. Això, mantenint per descomptat els vins de preus més elevats en canal horeca o de botigues especialitzades, com s’ha prioritzat en els últims anys.

  • Us imagineu, així, una classificació de vins com la dels veïns del Priorat, per exemple?

Este no seria el nostre model. A la Terra Alta produïm uns 40 milions de quilos de raïm, dels quals n’embotellem uns 8-10 amb segell DOTA. Volem fer créixer el nombre d’ampolles que surtin al mercat com a DO Terra Alta, i baixar les que van a DO Catalunya i vi de taula. Això pot passar, perfectament, per poder vendre a grans superfícies a preus més econòmics. Tenim una relació qualitat-preu molt bona, fem vins molt bons, i vendre a grans superfícies no és sinònim de baixa qualitat. El que sí que hem de fer és que la venda a aquests establiments la controli directament el productor, no deixar-la en mans d’intermediaris.

Judit Neddermann actuarà durant la ‘Primavera DO Terra Alta’ d’este 2024 | Foto: ACN

Judit Neddermann posa banda sonora a la ‘Primavera’

Des del punt de vista musical, el cartell del Cruïlla es va presentar fa uns dies i portarà, entre d’altres, Oques Grasses i Figa Flawas sobre els escenaris del camp de futbol de Batea. A aquestes dues formacions s’hi suma Judit Neddermann, una veu reconeguda internacionalment, que fora de les actuacions pròpiament del festival, amenitzarà la vetllada de divendres a Corbera d’Ebre, coincidint amb el sopar de gala i l’acte de lliurament dels premis als millors vins del territori de l’any.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa