Si els catalans, de les pedres en fan pans, el Grup Món, del vi és capaç de fer-ne paper. Ha quedat demostrat aquest dilluns, en la presentació del primer número de la versió impresa de Vadevi, el diari català dels vins, després de 16 anys i mig en versió digital. En un acte a les cotxeres del Palau Robert –que s’ha acabat amb un tast de vins catalans, com era preceptiu–, s’ha donat a conèixer la nova publicació, que serà semestral. El primer número té 44 pàgines amb entrevistes i reportatges en profunditat i es distribuirà, de forma gratuïta, a través dels 62 punts de venda dels hipermercats Esclat, a les principals botigues especialitzades, en els esdeveniments organitzats pels Premis Vinari i el Grup Món. A més, dijous, 17 de juliol, es podrà trobar en tots els quioscos, encartat en el diari El Punt Avui.
“Ara el vi català, a més de beure’s, també és paper”, ha sentenciat l’editor del Grup Món i director de Vadevi, Salvador Cot, com a conclusió i cloenda de l’acte. Per a Cot, la revista presentada és la “nova fita” que “mereixia” un sector que, en els darrers 16 anys, ha viscut una transformació esclatant que ha permès multiplicar les vendes i ha propulsat la projecció internacional dels seus productes. “Des de Vadevi hem recollit aquesta evolució i hem posat els vins catalans el centre de la nostra prescripció, cosa que no fan els mitjans sobre vi editats des de Madrid”, ha subratllat. Per omplir aquest buit en paper, neix la versió impresa del diari digital, ja veterà, que també organitza des de fa 13 anys, els premis Vinari, que “premien les millors ampolles però també tot el sector, perquè acosten els vins catalans als ciutadans, als consumidors”, segons paraules de l’editor.

Cot ha definit Vadevi com “una eina que funciona molt bé per explicar la transformació del sector”, i ha assenyalat que “els vins catalans han aconseguit identitat pròpia i projectar-se a l’exterior” en aquests anys. “Fa 16 o 17 anys, fins i tot el naming era molt diferent. Els noms dels vins catalans intentaven imitar els Rioja, amb nom com Marqués de Alella. Ara els noms són molt diferents i les etiquetes dels vins són el vehicle amb què el català viatja més pel món”, ha afegit.
“Tenim bons vins i bons prescriptors, com Vadevi”, segons el director general de l’Incavi
Com a convidat destacat de l’acte hi havia Joan Gené, director general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, l’Incavi. “Estic molt content d’estar aquí acompanyant aquest projecte singular d’una revista del sector”, ha anunciat. Segons el seu diagnòstic –i és un home del sector, i no pas un polític que hagi anat a parar al càrrec per altres raons– “en 16 anys el vi català ha canviat molt, se’n beu més i és més bo, és capaç de competir amb qualsevol altre vi del mercat”. Ha admès que el consum de vi català és el 50% del que es veu a Catalunya, un progrés remarcable en les darreres dues dècades, tot i que ara el creixement està “estancat”.

“Som un equip que defensem el vi català, amb els Premis Vinari, el Vadevi, i les fires”, ha emfatitzat Gené. Es referia a fires que organitza Vadevi, amb els guanyadors dels Premis Vinai de cada any, entre les quals destaca “el model de Rubí, que es podria reproduir a tota l’àrea metropolitana, que és on pot créixer més en coneixement el vi català”. Però la de Rubí, com han recordat Gené i Cot, no és l’única. Aquest any, s’ha estrenat la fira Vinàriament, al Poble Espanyol, centrada a atreure el públic jove.
“Tenim gastronomia, tenim la dieta mediterrània, i el vi és celebració, és estar amb els amics, és compartir, i això ens fa viure molts anys, perquè es tracta de conèixer el vi i consumir-ne amb moderació. I això intentem transmetre als joves, que són un dels reptes, juntament amb els aranzels del 30% dels Estats Units, si es confirmen”, ha resumit el director de l’Incavi. “Els pagesos estan replantant, hi ha optimisme, hi ha bons enòlegs, bons vins i bons prescriptors, com els premis i el Vadevi”, ha conclòs.
