Els set pobles que l’envolten el Castell del Remei, Penelles, Bellmunt d’Urgell, i Bellcaire d’Urgell (Noguera); Linyola i Ivars d’Urgell – Vallverd (Pla d’Urgell); i la Fuliola- Boldú i Castellserà (Urgell), juntament amb la Fundació Castell del Remei, treballen una marca turística conjunta que promocioni l’àrea d’influència d’aquesta antiga colònia agrària, en l’actualitat, tota una referència cultural i social de la zona. El Ministeri per a la Transició Ecològica, des de la secretaria general per al Repte Demogràfic, “ja ens han concedit un ajut de 68.950,74 euros“, confirma l’alcalde de Penelles, Eloi Bergós.

La nova marca turística serà compartida pels diferents municipis, però, “vam conèixer una línia d’ajuts a municipis de la Secretaria General pel Repte Demogràfic, i l’Ajuntament de Penelles va sol·licitar la subvenció que ara ens han confirmat”, explica Bergós.
“Tot va començar amb un esmorzar d’alcaldes que vam organitzar per presentar la fundació i els seus projectes”, explica Mireia González presidenta de la Fundació Castell del Remei, que patrocina el celler de la DO Costers del Segre. “D’una manera natural, i després de conèixer la Fundació i la Casa Palau, la conversa es va anant engrescant. I tots els alcaldes van coincidir que els seus respectius municipis comptaven amb diferents recursos turístics que es podrien promocionar de manera conjunta”, afegeix González.
Eloi Bergós destaca que una singularitat d’aquest territori que tenia el Castell del Remei, fonamentalment la seva església on s’han casat moltes parelles d’aquest municipi, com a referent social i de lleure, és que està participat administrativament per tres comarques diferents amb iniciatives turístiques independents. Des de la Noguera treballa molt bé el paisatge del Prepirineu, amb les Avellanes o la Vall d’Àger com a exemple, però, l’alcalde de Penelles destaca que “els pobles que som Noguera, però estem a la plana de l’Urgell tenim un paisatge propi i compartit amb els pobles de les comarques veïnes”.
Vertebrar els diferents recursos amb efecte multiplicador
En aquesta línia els set pobles, coincideixen amb la Fundació Castell del Remei que recursos com la casa dels Àngels del Mag Lari a Castellserà; les pintures del Festival Gar Gar de Penelles o l’Estany d’Ivars són prou atractius i amb personalitat pròpia per a completar una excursió o configurar un programa de diversos dies que vagi més enllà de la sortida d’un dia. I consideren que el que cal és endegar una marca i campanya conjunta que vertebri tots aquests elements amb un efecte multiplicador.
L’alcalde de Penelles explica que iniciaran el projecte amb la creació i promoció de la marca, catalogació dels recursos que té cada municipi, un circuit senyalitzat i una pàgina web que expliqui i posicioni el projecte. Aquesta fase també comporta la contractació de serveis tècnics turístics pel desenvolupament del projecte.
Capital de la Plana d’Urgell
Tal com explica el web de la fundació que presideix Mireia “Castell del Remei és la capital de la Plana d’Urgell i ha estat sempre punt de trobada. L’acció de la fundació pretén conservar aquest esperit de reunió, valorar el seu entorn, fer que hi passin moltes coses interessants, compartir-les amb qui ho desitgi i compilar-les per a un record viu”.
Així, el Castell del Remei “fou assentament a l’edat del bronze, hisenda romana, almúnia àrab, propietat del Comtat d’Urgell, del Monestir de Poblet, del Bisbat de Solsona i de la família Girona, màxima representant de la burgesia catalana de segle XIX”.