Com a dones, sovint ens toca demanar la carta de vins quan anem a un restaurant. En canvi, un home només ha d’asseure’s perquè això passi automàticament. Pot semblar un gest menor, però és un exemple més dels micromasclismes que persisteixen en els espais d’oci. Aquests petits gestos contribueixen a una cadena d’actituds que escalen fins a desigualtats estructurals més grans.
Sense anar més lluny, enguany l’Observatori Dona Empresa Economia (ODEE), evidenciava el retrocés de la presència de dones en llocs directius que s’ha experimentat a Catalunya. Segons aquesta institució, el 2023 només el 33% de les direccions estan ocupades per dones, en comparació amb el 39% del 2020. Paral·lelament, la bretxa salarial per hora es manté al voltant del 20,6%. “El talent femení està desaprofitat. Continua el sostre de vidre”, subratlla la directora de l’ODEE, Carme Poveda.
Aquesta realitat no només afecta el sector STEM, sovint associat a la masculinització, sinó també altres àmbits tradicionalment liderats per homes, com el sector del vi. Tal com explica la fundadora de la fira Mujeres del Vino i enòloga vinculada a la DOQ Priorat, Anne Cannan, “el 75% de les dones que treballen en el sector ho fan per herència familiar, i molt poques accedeixen al món del vi des de fora. Sempre s’ha considerat un sector per homes perquè se l’ha vinculat amb l’agricultura, com una feina exigent físicament”.
En aquest sentit, la fundadora i sòcia del club DonesVi, Emma Benet destaca que a Catalunya i Espanya la presència de dones en el sector vinícola ha millorat, amb més enòlogues i propietàries de cellers referents. Tanmateix, lamenta que encara hi ha camí per recórrer: “Veiem molt pocs noms femenins a les posicions de presa de decisions i en publicacions importants”, aclareix, a Vadevi.
Vinyes amb nom de dones
Malgrat les barreres, el panorama del vi comença a mostrar signes d’una transformació impulsada per dones decidides a canviar les regles del joc. Figures com Cannan i Benet lideren iniciatives que visibilitzen el paper femení en un sector històricament dominat per homes.
El 2009, Anne Cannan va impulsar “Tast amb Dones” al celler Clos Figueras, durant la fira del vi de Gratallops (Tarragona), per donar visibilitat a les dones productores del Priorat. L’esdeveniment, que es repeteix anualment, s’ha convertit en una cita clau per als amants del vi. A més, l’èxit d’aquesta fira al Priorat va inspirar el primer showroom de Mujeres del Vino a l’emblemàtica fira Alimentaria (Barcelona) el 2016. “En el sector del vi sempre es parla de les mateixes persones, i són homes”, comenta Cannan. L’objectiu de les fires és donar visibilitat a les dones que treballen al món del vi, i situar-les en posicions més reconegudes, que vagin més enllà de les tasques invisibles, com les administratives, turístiques o al laboratori.

D’altra banda, Benet va fundar DonesVi el 2018 per reivindicar el paper femení en el món del vi. “Tot va començar des de l’enuig de veure que els restaurants li entregaven la carta dels vins al meu pare en lloc de mi”, recorda la sommelier. Primer de tot, Benet va començar fent petits tastos amb les seves amigues perquè volia donar-los eines per revertir aquesta situació: “Volia empoderar-les perquè diguessin: el vi l’escollim nosaltres”, exclama. Actualment, el seu club ofereix experiències que combinen vi, cultura i història, amb l’objectiu d’acabar amb els clixés i fomentar la paritat.
Tot i els desafiaments, el mercat del vi comença a reflectir un canvi. Cada cop més dones consumeixen vi i decideixen quin escollir, i algunes etiquetes es dissenyen específicament per a aquest públic.
En aquest sentit, Benet posa el focus en el creixement del consum de vi per part de les dones a Catalunya. Aquest ha crescut significativament, reflectint un canvi en els hàbits socials. “Ara és habitual veure dones gaudint d’una copa de vi, soles, en un cafè o un bar, una imatge impensable fa uns anys. També s’està perdent l’estereotip de què el vi rosat és per dones”, destaca l’experta. A més, moltes etiquetes de vi s’estan dissenyant amb un enfocament clarament femení, associant rostres i estils als gustos de les dones.
Com clou Benet: “Avui hem de començar a escriure els llibres que recullin la història de totes les dones que han fet possible els vins, les vinyes i denominacions d’origen que tenim. Les futures generacions mereixen referents femenins”.