L’acreditació de competències professionals és el procés mitjançant el qual persones que han obtingut un coneixement sobre alguna professió a partir de la seva experiència laboral poden obtenir un reconeixement d’aquests aprenentatges amb una titulació professional total o parcial en format de Certificat de Professionalitat. Aquesta titulació pot ser de diferents nivells en funció de l’experiència: Nivell 1: Categoria professional d’auxiliar; nivell 2: Categoria professional del tècnic/a i nivell 3: Categoria professional de tècnic/a superior.
No us heu equivocat de capçalera: esteu llegint sobre l’acreditació de competències en àmbit del turisme del vi i altres vessants de la formació vinculades amb la vitivinicultura a Catalunya gràcies a un dels serveis que va incorporar l’any 2021 l’Escola d’Enoturisme de Catalunya. Un “servei crucial que valida l’experiència professional acumulada per aquells que han entrat en el sector d’enoturisme provinents d’altres àrees”, comparteix el director del centre Gerard Domingo, qui també considera que aquesta “validació es tradueix en formació homologada“, que permetrà a les empreses “millorar les competències dels seus treballadors i, per tant, augmentar la seva competitivitat en el mercat laboral”.

“És més que una simple millora del currículum, és una eina transformadora”
Al centre formatiu de Vilafranca del Penedès primer va ser la borsa de treball, i seguiria el servei d’orientació i aquesta acreditació de competències. “Aquest procés és més que una simple millora del currículum, és una eina transformadora en el procés de cerca de treball”, afegeix Domingo.
I això, identifica el director, té tot d’avantatges com el fet d’augmentar la visibilitat d’un candidat en un procés de selecció, o provar habilitats concretes de les persones que estan buscant feina o millorar condicions. Pot, fins i tot, facilitar l’accés a millors oportunitats laborals, o impulsar la negociació per a obtenir millors condicions, sense oblidar que pot contribuir molt positivament a incrementar la confiança personal dels candidats.
D’aquí, que el centre ho consideri com un servei important a oferir perquè entenen que “pot contribuir encara més a la professionalització del sector de l’enoturisme des d’una altra via“. Qui parla ara és Laura Fontana, responsable d’aquest Servei d’Orientació de l’Escola. “Fa temps que treballem per la professionalització del sector des de la formació reglada, la formació ocupacional i la formació contínua, i aquesta és una altre camí més“. I continua: “L’enoturisme és una activitat que es va iniciar sense professionals formats d’entrada, ja que no existia formació específica, per la qual cosa trobem moltes persones que fa anys que treballen sense un títol darrere que avali els seus coneixements”.
D’aquesta manera, continua Fontana, “tota persona que vulgui valorar si pot o no pot acreditar els coneixements obtinguts a través de l’experiència, es pot adreçar a nosaltres i l’atendrem per tal de poder fer aquesta primera valoració i informar-los del procés a seguir. No cal que siguin del sector vitivinícola ni enoturístics, atenem a tothom”, detall que remarca també el director: “aquests serveis van dirigits als nostres estudiants i a aquelles persones del sector que, sense estar en formació en aquell moment, busquen redefinir el seu futur professional“.

Maria Jesús Sánchez acredita competències que beneficien Priorat Enoturisme, entitat que presideix
Maria Jesús Sánchez és la presidenta de Priorat Enoturisme i una de les alumnes que ha utilitzat el servei d’acreditació de competències de l’Escola d’Enoturisme, on, per cert, també ha rebut diverses formacions. “M’he format sobretot en temes vinculats amb la meva feina, com per exemple les que tenen a veure amb la comercialització de producte turístic i enoturístic, atenció enoturística i tastos en anglès, maridatges…”, comparteix amb Vadevi. “En general, intento introduir a la meva vida formacions que em suposin un creixement personal i professional”.
“Si tens ganes de créixer, és fàcil: et deixes acompanyar, orientar i fas aquesta acreditació de competències que, per cert, a l’Escola és un procés molt àgil i molt senzill de seguir”. “Potser no es coneix encara massa, però és vital insistir-hi, comunicar, informar-ne: està clar que la suma de l’emprenedoria d’un mateix amb l’aprenentatge i aquesta orientació, el resultat sempre serà molt més positiu, amb una millor estratègia que pot garantir uns bons resultats en l’àmbit professional, alhora que personal. Hi veig una molt bona oportunitat”, conclou.

Què i com fer una acreditació de competències
El primer pas és valorar si es compleixen els requisits i si hi ha Qualificacions Professionals acreditables en l’àmbit d’experiència de la persona que demana el servei, explica la responsable del servei. I en cas afirmatiu, serà necessari realitzar la inscripció al servei d’acreditació de competències a través de la web i amb identificació digital (IDCat mòbil i similars), per enfrontar-se, aleshores, a quatre fases.
- Fase d’admissió: On s’omple l’historial professional i formatiu i s’indiquen els documents acreditatius necessaris per poder passar a la següent fase.
- Fase d’assessorament: On ajuden a poder identificar les competències professionals adquirides amb l’experiència.
- Fase d’avaluació: Amb entrevistes on line els professionals acreditadors avaluen les competències mitjançant una entrevista, una observació en el lloc de treball o una simulació pràctica.
- Fase d’acreditació: És l’emissió d’una certificació oficial que reconeix les competències professionals de la persona usuària.
A l’Escola d’Enoturisme hi ha diferents qualificacions professionals possibles, entre les quals, menciona Fontana, Vins, altres begudes i productes selectes propis de sommelieria, Guia de turistes i visitants, Promoció turística local i informació al visitant, i Gestió de productes turístics.
“Des de la perspectiva de l’escola, aquests serveis no només ens permeten complir amb els requisits per ser un centre integrat, sinó que també reforcen la nostra oferta formativa”, complementa Gerard Domingo. “L’acreditació de competències és especialment beneficiosa, ja que ens posiciona com a centre de referència a Catalunya en formació sectorial en enoturisme, oferint un reconeixement valuós davant de l’administració pública”.
A més a més, continua, “tot i que aquesta acreditació a la nostra escola només té tres anys de trajectòria, valora Domingo, ja està començant a deixar una empremta indelible en el sector“. Tant, que “els casos d’èxit, encara en nombre modest, mostren un potencial enorme, en el sentit que individus que han passat per aquest procés no només han reconegut la seva experiència de manera formal, sinó que també han obtingut un impuls significatiu en la seva trajectòria professional”.
“Estem entusiasmats amb els resultats inicials i esperem que, a mesura que més persones i empreses coneguin i entenguin el valor d’aquest servei, aquesta iniciativa continuarà creixent i esdevenint una part integral del nostre compromís educatiu en el sector d’enoturisme“, tot “enriquint la trajectòria educativa dels nostres estudiants i amplificant la capacitat de les empreses del sector de l’enoturisme per adaptar-se i prosperar en un entorn competitiu”, conclou el director del centre.
