Foto de grup dels elaboradors participants a la presentació del Clàssic Penedès Foto: J.N.">

Els Clàssic Penedès, els vins escumosos que impulsa la DO Penedès com a alternativa als caves, han estat presentat aquest dilluns al vespre a l’antiga Fàbrica Moritz de Barcelona. Un Rolls Royce clàssic ha servit de símbol i de decorat per a fer la foto de grup dels elaboradors que han participat en l’acte, onze dels catorze que, de moment, han escollit aquest paraigües alternatiu per emparar-hi els seus vins escumosos.

I és que tot i que en els parlaments oficials s’ha anat amb molta cura i en cap moment s’ha pronunciar la paraula “cava”, ha estat inevitable que l’ombra de la gran DO elaboradora d’escumosos catalans i de l’Estat espanyol planés damunt de la presentació. Josep Maria Albet, president de la DO Penedès, Albert Castellón, assessor de màrqueting de la DO Penedès i conseller estratègic de Cerveses Moritz i alma mater d’aquesta marca des del seu rellançament el 2004, i Felip Puig, conseller d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, s’han adreçat als assistents per donar a conèixer les característiques d’aquests vins escumosos. El conseller Puig ha destacat “l’aposta per la innovació, la qualitat i la identificació amb el territori que han inspirat aquest producte amb la voluntat de conquerir nous mercats”.”

L’acte, ha tingut una sessió tècnica dirigida per Josep Maria Albet, Agustí Torelló Roca, enòleg i tècnic en elaboració d’escumosos i Albert Castellón, en la qual s’han exposat les línies bàsiques de Clàssic Penedès tot relacionant-les amb el projecte de subzonificació de la DO Penedès. Per concloure la sessió i per a donar una explicació més clara, s’ha dut a terme un tast de vins base escumós de les varietats xarel·lo, parellada i macabeu de les diferents subzones de la DO Penedès,per poder comparar com respon cada una de les varietats segons el sòl.

Albert Castellón he explicat que l’elecció de la marca “Clàssic” va teniu un ampli suport al Ple del Consell Regulador de la DO, però que tot i això “el nom no és important: si el producte té èxit, el nom tindrà èxit”. Com a exemple, ha dit que “a finals dels anys setanta ningú hauria apostat per l’èxit d’una marca d’ordinadors que es digués “Poma””. I ha afegit que el que es vol assolir es “que es brindi amb Clàssic Penedès per la propera Champions del Barça” i que per si de cas si això triga una mica “Hem de brindar amb Clàssic Penedès per un nou país”.

Entre les dades que s’han fet públiques, s’ha destacat que a dia d’avui, són ja 14 els cellers que formen part d’aquest projecte, liderat per la DO Penedès amb l’objectiu de donar a conèixer un producte que a partir de la collita del 2017, un cop acabat el període transitori d’adaptació, empararà només vins ecològics i que tindran sempre un mínim de 15 mesos de criança i per tant sempre seran vins de reserva.

El tema més confús és el que fa referència a les varietats de raïm amb les que es podran elaborar aquests vins escumosos. Si bé s’ha parlat de preferència per les varietats clàssiques i s’ha fet referència als raïms macabeu, xarel·lo i parellada, el cert és que a la mostra també s’hi ha pogut tastar escumosos elaborats amb altres varietats, algunes autòctones i d’altres d’origen forà. Hi havia escumosos de varietats com la garnatxa blanca, el moscatell de gra petit o el sumoll, i també d’incrocio Manzoni, sirà o pinot noir. Cal destacar que el nivell general de qualitat dels vins presentats ha estat molt alt.

Al showroom, presidit pel conseller d’Empresa Felip Puig, hi han participat els cellers Albet i Noya, ATRoca, Bodegas Torre del Veguer, Can Morral del Molí, Castell de Pujades, Clos Lentiscus, Colet, Loxarel, Mas Bertran, Mas Comtal i Masia Colomé.

Nou comentari