El concurs bianual CARTAVÍ, que premia les millors cartes de vins catalans dels restaurants del nostre país, arriba a la desena edició en un moment en què, després dels estralls causats per la pandèmia en el sector vitivinícola i també en el de la restauració, és “més important que mai” que tots dos vagin de la mà per recuperar-se, com ha afirmat Valentí Roqueta, president de l’Associació Vinícola Catalana, organitzadora del concurs, a l’acte de presentació que ha tingut lloc aquest dimarts al migdia al Palau Robert de Barcelona.

Acompanyat de la flamant directora general de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, Alba Balcells; i de la presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers, Anna Vicens, Roqueta ha posat de relleu que els restaurants són “qui marca el consum de vi i els millors ambaixadors del vi català” i que, en aquest sentit, CARTAVÍ vol reconèixer els establiments que “més defensen i promocionen els vins de les DOs catalanes”. Els productes de les nostres vinyes, ha recordat Roqueta, “volen recrear una història i reflectir el lloc, el moment i una manera de fer”, i és per això que el concurs és “una eina poderosíssima per expressar tot això”, especialment en un moment on el consumidor s’ha tornat “més responsable” i demana “més productes de proximitat, qualitat i excel·lència”.

Presentació de CARTAVÍ al Palau Robert | A.S.
Presentació de CARTAVÍ al Palau Robert | A.S.

Alba Balcells ha volgut fer èmfasi en aquest aspecte dels premis, que són, ha dit, “reconeixement, autoestima, oxigen, a la coherència amb el territori, a la feina ben feta”, en un moment on cal potenciar el consum de vi català “com mai”. Per bé que ha recordat que en deu anys s’ha passat d’una quota de mercat del 20% al nostre país a un 42,2%, Balcells ha afirmat la seva voluntat, al capdavant de l’Incavi, de posar-se reptes “per assolir quotes d’entorn al 70%”. “Potser som molt agosarats”, ha concedit, “però hem vingut a això”. Per la seva banda, Anna Vicens ha reblat que iniciatives com CARTAVÍ fomenten “el consum conscient” de vi i alhora “valoren l’excel·lència”, un camí en el que, ha dit, “hem de seguir aprenent”.

Tots tres han animat a la participació al concurs a tots els restaurants del país, a mostrar “amb quin talent i quina expertesa treballen els vins de casa nostra”, ha remarcat Balcells, i, sobretot, “a fer junts aquesta aposta pel producte de qualitat i de proximitat”. En aquest mateix sentit, tots tres han celebrat la reedició d”A taula, vins catalans! Manual per a la restauració’, editat per COM amb la col·laboració de l’AVC i de l’Incavi que han considerat que pot ajudar molt tant a la recuperació econòmica com al coneixement del vi del país en un sector que, com ha dit Roqueta, és “primordial en el món de la vinya i el vi”.

Les cartes de vins es poden presentar a partir d’aquest mateix dimarts. En l’edició anterior, els concursants van ser quatre centenars de restaurants, d’entre els quals un jurat expert en diversos àmbits va triar les cinquanta cartes finalistes i, a partir d’allà, les millors cartes de cada província i de la ciutat de Barcelona. El mes de juliol CARTAVÍ viatjarà per tota la geografia catalana i al novembre, un cop tancat el període d’inscripcions, començarà la valoració de les cartes rebudes, que seran premiades en un acte que tindrà lloc el primer trimestre de 2022.

Nou comentari