Un bon número de reconeguts sommeliers catalans ha format part del jurat de l’International Taste Institute (ITI), responsable de tastar i distingir diversos productes del món amb els segells ‘Superior Taste Award 2022‘.
Enguany s’ha reconegut 2.350 productes d’alimentació i begudes del món, amb algunes referències catalanes entre les primeres posicions com productes de Vermuts Miró, o la Ratafia dels Raiers, en la categoria de licors i destil·lats.
Més de 200 xefs i sommeliers avaluant productes
Fundat el 2005 i amb la seu a Brussel·les, l’ITI avalua i certifica el sabor d’aliments i begudes d’arreu del món amb un jurat de més de 200 xefs i sommeliers que sumen més de 80 estrelles Michelin. Entre ells, molts d’ells són catalans, amb noms com Ferran Centelles, Anna Vicens, Rosa Vila, Meritxell Falgueras, Josep Pelegrín, Glòria Vallès o David Seijas.
L’ITI avalua cada any milers d’aliments i begudes, però només dóna el ‘Superior Taste Award’ als que compleixen les expectatives del jurat i tenen una puntuació superior al 70%. Els criteris dels tastadors són l’elaboració, l’equilibri i la capacitat d’arribar al màxim sabor, i es proven a cegues per evitar biaixos en la puntuació. A més dels cinc criteris sensorials estàndard, el jurat dóna comentaris per completar i millorar el maridatge.

Categories especials per a productes excepcionals
L’Institut reconeix els productes excepcionals amb dues categories especials per a aquells que reben el segell en diverses edicions, ratificant la seva exigència. Els Crystal Taste Awards es donen als productes que han rebut 3 estrelles durant 3 anys seguits, que enguany són 28; i els Diamond Taste Awards reconeixen els productes que han rebut 3 estrelles durant 7 edicions en un període de 10 anys, que enguany són 17.
Els darrers anys, els productes avaluats per l’ITI són cada vegada més, especialment els relacionats amb la salut i la sostenibilitat, ja que els productors incrementen les seves inversions per millorar la qualitat dels productes. Així, les alternatives vegetals a la carn i els lactis, els productes sense gluten i els vegans estan augmentant enormement.
Un segell de referència
D’ençà dels seus inicis, el jurat de l’ITI ha certificat més de 20.000 productes. El sommelier d’elBulli Foundation, Ferran Centelles, explica en una nota de premsa del matiex institut que estan “molt orgullosos” del jurat i de la seva “metodologia rigorosa”, que fa que aquestes avaluacions i premis siguin “els més seriosos i respectats del mercat”.