Els catalans els prefereixen del Penedès, la Terra Alta i Costers del Segre

Les denominacions d’origen que al 2020 van registrar un major increment en valor i volum de quota de mercat respecte al 2019 fan valoració dels resultats

Al 2020, quatre de cada 10 ampolles de vi consumides a Catalunya són d'una DO catalana

Al 2020, quatre de cada 10 ampolles de vi consumides a Catalunya són d’una DO catalana | Carson Masterson – Unsplash

El 2020 no serà recordat precisament per ser un dels millors anys del mil·leni, no només per la pandèmia mundial, sinó també en el cas del sector vitivinícola per les malures i complicacions que s’ha viscut a la vinya que en alguns territoris han provocat pèrdues molt significatives pels elaboradors.

A més a més, ja era d’esperar, el darrer informe anual sobre el mercat dels vins catalans amb Denominació d’Origen queda palès que al 2020 s’ha venut un 10,5% menys de vi respecte l’any anterior, malgrat la davallada no ha estat tan acusada pel que fa als vins amb DO, que ha estat del 8%. La conclusió general és que tot i la baixada, el pes dels vins de les DO catalanes a Catalunya es manté amb una quota del 41,5%, molt similar a xifres del 2019, confirmant una tendència continuada a l’alça en aquests darrers deu anys, ja que el consum al 2010 era del 27,8% – amb un increment total de 14 punts.

Entre les DO catalanes, la DO Catalunya té el 15,6 de quota de mercat català, seguida pels vins de la DO Penedès (8,4%) i DO Terra Alta (6,3%). Precisament, aquestes dues últimes DO, juntament amb Costers del Segre, són les que han registrat un increment més important tan en volum com en valor respecte al 2019. I tots tres territoris en fan una valoració molt positiva.

DO Penedès

  • Increment en volum: 1.6%
  • Increment en valor: 1.4%

Cisco Olivella, director de la DO Penedès, considera que “l’increment és degut a una bona situació dels vins de la DO Penedès en el canal alimentació, així com a la qualitat reconeguda pels consumidors dels productes de proximitat (km0), i el Penedès és el vi de Barcelona”, comenta. I afegeix: “La Covid és una malaltia que ens ha deixat a tots a casa i que ha fet que els restaurants estiguin tancats, i des de la DO Penedès hem volgut estar al costat dels consumidors i dels restauradors”.

DO Terra Alta

  • Increment en volum: +0,6%
  • Increment en valor: +0,7%

Joan Arrufí, president de la Denominació d’Origen Terra Alta, fa una valoració “tremendament positiva” d’aquests resultats perquè “reforcen el treball que portem fent en els últims anys de comunicar i posicionar els vins del territori”. A més a més, afegeix “és una doble satisfacció veure que creixem també en valor, perquè això significa que consumidor està apreciant la qualitat dels vins que neixen a la regió més al sud de Catalunya”.

Davant la pregunta de què està fent bé la DO per haver obtingut aquests resultats, Arrufí té clar que “s’està fent una feina molt ben feta tan a nivell de pagesia com d’elaboració i comercialització dels vins”; i continua: “Venint de l’any que venim, és una bona notícia i ara ens cal transmetre-ho al territori perquè vegin que anem per bon camí i que hem de seguir així per seguir consolidant-nos”, conclou.

DO Costers del Segre

  • Increment en volum: 0,2%
  • Increment en valor: 0,3%

Tomàs Cusiné, President de la DO Costers del Segre, es mostra satisfet pels resultats. “Som una DO molt focalitzada en l’hosteleria, però ara hem vist que també estem ben posicionats en sector alimentació”, comenta el president. “De fet, he de dir que són bones notícies i crec que reforça el camí que estem prenent: som una DO dinàmica, que empenyem per presentar novetats i a més a més, estem fent una aposta important en donar a conèixer els productes i la singularitat dels nostres vins”.

El resultat, comenta, “és que el consumidor ens ha fet confiança i ens anima a seguir endavant perquè som conscients que encara tenim molt de camí per recórrer”.

Nou comentari