El sector del cava denuncia que la crisi del transport encareix les matèries primeres

L’Associació d’Elaboradors del Cava (AECAVA) ha constatat com la crisi del transport està tenint un doble efecte en el sector, d’una banda, s’han encarit les matèries primeres per fer l’embotellament i alhora creixen les exportacions pel temor dels distribuïdors a quedar-se sense estoc.

El president de la patronal, Damià Deàs, detalla a l’ACN que els preus del vidre, l’alumini, el paper i el ferro han crescut “entre un 4 i un 15%”, una situació que “juga a la contra del marge de benefici en les ampolles de cava, que ja és molt ajustat”. Alhora, però, els problemes de la xarxa de transport provoquen un “efecte psicològic” en els clients de fora de l’estat espanyol, on les comandes estan creixent “prop d’un 18%” els mesos previs al Nadal.

Des de fa prop de dos mesos, el sector del cava ha vist com trontollen els preus de la cadena d’elaboració. Al setembre, en plena verema, els empresaris van començar a tenir dificultats per rebre ampolles de vidre degut a diverses vagues en algunes fàbriques de França. Una situació que es va encadenar amb l’augment generalitzat de problemes a la xarxa de transport.

Tot plegat ha comportat que l’anomenat ‘material sec’ –vidre, alumini, ferro i paper- sigui ara més car que fa tan sols mig any enrere. Així ho ha relatat el president d’AECAVA, tot lamentant que aquesta nova relació amb els proveïdors “sens dubte està tenint incidència en el gruix de costos de les empreses i en les expedicions”. Deàs recorda que aquest escenari està sent “agreujat” per l’encariment del preu de l’electricitat.

El president de la patronal apunta que als cavistes “no els quedarà més remei” que acabar repercutint aquest augment de preus en les ampolles quan arribin al mercat. Deàs precisa que el sector no preveu fer-ho, però, fins el 2022. “No ens interessa distorsionar els preus en plena campanya de Nadal, en un moment de màxim consum”, assenyala.

Deàs diu que el sector es conjurarà durant la recta final de l’any per “atenuar” l’impacte de l’encariment de les matèries primeres. Un cop passades les Festes, afirma que hi haurà un encariment “indubtable”. En funció de l’estratègia empresarial de cada celler, la pujada de preu de les ampolles podria anar “de l’1,5 al 5%”.

Mentre no arribi el moment d’incrementar preus, però, l’empresariat intenta compensar l’encariment dels proveïdors gràcies a l’auge que estan vivint les exportacions. I és que els distribuïdors a l’estranger han incrementat notablement les seves comandes per afrontar la campanya de Nadal amb els magatzems plens.

Deàs detalla que, de mitjana, les exportacions des de setembre estan creixent al voltant del 18% en comparació el 2020. Una situació que atribueix a diversos factors. Per una banda, assenyala l’augment del consum final degut al descens de la incidència de la pandèmia. Alhora, recorda que molts clients van frenar les compres el 2020 i van optar per buidar els propis magatzems. Dues circumstàncies a les quals s’hi suma, diu Deàs, un “efecte psicològic” per la crisi global del transport: “La gent té por de quedar-se sense provisions en ple Nadal”.

El president de la patronal celebra aquest augment general de comandes a l’estranger. Tot i que admet que en moments puntuals això està provocant un efecte “coll d’ampolla” en la producció, assegura que “en cap moment” s’ha trencat el ritme de la cadena de distribució i creu que la infraestructura del sector podrà assumir “plenament” l’auge de les exportacions.

Pel que fa a la sortida de les comandes, assenyala que bona part del cava a l’estranger es distribueix per ferrocarril i no constaten dificultats per fer arribar les ampolles als clients. A nivell transoceànic, reconeix que algunes empreses tenen certes complicacions per fer enviaments degut a la falta de contenidors al Port de Barcelona. Assegura, però, que no és un impacte transcendent.

Més consum domèstic aquest Nadal

D’altra banda, l’AECAVA augura que aquest proper Nadal el sector viurà una “bona campanya”. Deàs celebra l’aixecament de les restriccions a l’hostaleria i en les trobades socials. Això, sumat al descens transversal de la covid, creu que farà créixer el consum durant les Festes. Amb tot, es mostra prudent abans de vaticinar si l’auge de vendes d’aquesta recta final significarà una remuntada global en les vendes del 2021, després d’un 2020 on es van distribuir un 13% menys d’ampolles.

Nou comentari