La vaga de transportistes està encarint l’abastiment de matèries primeres al sector del cava. La patronal AECAVA apunta que la part més afectada és l’arribada d’ampolles de vidre als cellers, ja que els proveïdors de zones com Burgos no tenen transportistes per distribuir els productes.

Segons apunta l’entitat a ACN, aquesta situació està obligant els cavistes a enviar camions buits des de Catalunya, amb un sobre cost que en alguns casos arriba al 35%, segons relata el president de la patronal, Damià Deàs. Un increment, lamenta, que arriba en plena escalada de preus de l’energia i després d’un encariment general de matèries primeres. Per tot plegat, calculen que el preu de venda de les ampolles acabarà pujant “entre un 10 i un 12%”.

Deàs diu que els cellers estan “salvant” la coincidència de la crisi del transport i de l’energia, però avisa que el marge per suportar-ho “serà de 15 dies més, com a màxim”. Segons relata el president de l’Associació d’Elaboradors del Cava, les empreses ajusten aquests dies la producció en funció de l’abastiment de matèries primeres.

Damià Deàs és president de l'AECAVA
Damià Deàs és president de l’AECAVA | cedida

“Potser tenim planificat embotellar cava amb ampolla tradicional verda però ens trobem sense estoc i aleshores no queda més remei que treballar un altre producte que et pugui subministrar un proveïdor de proximitat”, explica Deàs, que recorda que en aquesta època de l’any les empreses es centren en reomplir els cellers després de tota la sortida de producte que hi va haver per Nadal.

La xarxa de proveïdors dels cellers és molt àmplia, amb un gruix d’empreses que s’abasteixen de firmes catalanes. Però n’hi ha molts que, a més, treballen amb fabricants de la resta de l’estat espanyol. És el cas de Verallia, que té una fàbrica d’ampolles de vidre a Montblanc però també té una gran planta a Burgos. Deàs apunta que el subministrament de productes des de Catalunya s’està resolent amb certa facilitat, mentre que la gestió es complica quan s’allarga la distància.

Explica que hi ha cavistes que s’estan veient obligats a enviar des de Catalunya cap a Burgos camions buits per poder dur fins aquí les ampolles de cava, ja que a zones com Castella i Lleó la vaga de transportistes està tenint força incidència. Això trenca el patró habitual d’utilitzar camions d’origen que després aprofiten el viatge de tornada per atendre un altre client.

Les contractacions a corre-cuita impedeixen amortitzar els desplaçaments, fet que provoca un encariment que es reparteixen entre els proveïdors i els cavistes. En el cas dels cellers, Deàs calcula que els increments de costos estan arribant al 35%, “i això és preocupant perquè hi haurà una inflació sobre els productes, i temem que això incideixi en menys consum entre els clients”.

La producció, però, no està condicionada només per l’abastiment de matèries primeres, sinó que la vaga de transportistes també marca el ritme de les comandes que surten dels cellers. La falta de contenidors que surten “amb comptagotes” del Port de Barcelona és el motiu principal, ja que les empreses no poden preparar algunes comandes, especialment les que van a Àsia i els Estats Units. En el cas del mercat estatal, Deàs garanteix que a Catalunya estan mantenint la distribució de cava “sense problemes significatius”, mentre que a zones com Andalusia hi ha hagut un cert alentiment.

Copes de cava | DO Cava

Crisi múltiple i augment de preus inevitable

Deàs lamenta que la crisi del transport arriba després de quasi sis mesos d’increment del preu de l’energia, i assenyala que aquesta doble crisi s’ha encadenat amb les dificultats logístiques que els cellers van tenir a la recta final del 2021. Aquella crisi de matèries primeres, recalca, va provocar un encariment de materials de fins el 100% en el cas del ferro que s’utilitza per posar les plaques a les ampolles, i del 20% en el cartró de les capses.

A aquest encadenament d’entrebancs s’hi suma l’esclat de la guerra d’Ucraïna. Tot i que la DO Cava assegurava recentment que no preveia un efecte “crític” a les exportacions arran del conflicte bèl·lic, des de la patronal avisen que la guerra està tenint repercussió directa en l’abastiment de matèries primeres. I és que a Ucraïna hi havia dues fàbriques de vidre i càpsules d’alumini que eren importants proveïdors dels cellers. “L’abastiment mundial ha caigut més d’un 10%, apunta Deàs.

“Estem en una situació complicada”, subratlla el president de la patronal, que assegura que els elaboradors estan treballant per optimitzar les produccions i absorbir al màxim els increments de despeses, “però aquesta situació s’haurà de repercutir parcialment”. Una afirmació que recentment també feia el consell regulador de la DO Cava.

Des d’AECAVA calculen que l’increment de preus dels productes finals arribarà a ser “entre el 10 i el 12%” a nivell de l’estat espanyol, si bé Deàs precisa que “dependrà molt de la gamma de productes de cada empresa”. Remarca que aquest augment va en la línia del que ha aplicat el Xampany francès. En el cas de les exportacions, el cava estima que els preus pujaran “entre el 3 i el 6%”.

Deàs confia que l’acord entre el govern espanyol i bona part de les associacions de transportistes serveixi per resoldre les dificultats d’abastiment, i fa una crida a l’executiu de Sánchez per a què s’impliqui en “evitar una gran inflació i donar estabilitat als mercats“. “Ho hem d’atenuar entre tots: polítics i empresaris”, recalca.

Nou comentari

Comparteix