Els consumidors d’arreu del món tenen raons per no estar contents. Les notícies pessimistes –la guerra a Ucraïna, el canvi climàtic, la inflació…– estan fent caure la confiança als mercats del món desenvolupat, i sembla que la recessió, si encara no ha arribat, és imminent.

Tot i això, hi ha raons per pensar diferent. A les economies més grans, l’atur és a mínims històrics, el preu dels immobles puja sense parar, els bars i restaurants són plens i els aeroports escampen turistes arreu del món. En aquest context, un informe recent de la consultora IWSR afirma que, a més, la tendència en el volum d’alcohol venut continua creixent, amb tots els valors augmentant fins i tot contra els de 2019.

Els models econòmics no comprenen el comportament humà

Un article a ‘Wine Intelligence’ recorda que l’economista John Maynard Keynes es va adonar molt aviat que no hi ha cap model econòmic racional que inclogui el comportament humà. És per això que va defensar incloure aquest factor en una planificació econòmica que anés més enllà del cost-benefici. Les coses no passen només perquè siguin racionals sinó perquè les persones volen fer coses que els interessin i les facin felices, més enllà dels diners.

Els darrers anys la ciència ha estudiat com podem mantenir idees contradictòries alhora, l’anomenada dissonància cognitiva. Aquesta habilitat, segons l’historiador Yuval Noah Hariri, és central pel nostre progrés com a espècie. És per això que podem ser pessimistes sobre el futur de la societat i, alhora, optimistes sobre el nostre progrés dins seu.

Copes de vi
El vi pot ser un dels darrers ‘extres’ a què renunciïn molts consumidors | Getty Images

El vi, menys afectat que altres sectors

Com afecta tot plegat al comportament dels consumidors d’alcohol? Segons ‘Wine Intelligence’, les recessions i la incertesa econòmica tenen impactes menys negatius en aquest sector que en altre categories. Les dificultats poden aturar les grans compres, com les d’immobles o vehicles, o fins i tot endarrerir unes vacances, però sempre hi ha lloc per a petites compres que ens facin més contents o ens recompensin, com una ampolla de vi. Després de les recessions, a més, les anàlisis d’IWSR apunten que la compra de begudes de gamma més alta també s’accelera més ràpidament que en altres categories.

Les dades també indiquen una altra cosa que va quedar molt clara durant el que anomenen la “recessió artificial” dels confinaments. Durant la Covid, els consumidors de vi es van mantenir en la seva categoria habitual, i fins i tot van pujar, si hi tenien una vinculació emocional o forma part important del seu lleure.

Una ajuda inesperada

Així doncs, pot ser que la dissonància cognitiva sigui una ajuda inesperada pel sector del vi en un moment on les perspectives econòmiques no són bones. Fins a quin punt s’abandonaran els sopars fora per àpats més elaborats a casa? Qui sap si les persones estalviaran en altres aspectes de la vida per poder permetre’s comprar una ampolla de vi. Tot i que el futur no sembla gaire prometedor, doncs, el sector podria beneficiar-se de la nostra necessitat de moments de pau, tranquil·litat i una petita despesa extra.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa