Balanç més que positiu de la recentment inaugurada Barcelona Wine Week. Aquest dimarts al matí, en un esmorzar informal amb premsa, els responsables d’aquesta fira vitivinícola ha compartit la seva satisfacció davant xifres que, diuen, els permeten parlar de consolidació, malgrat la joventut del saló. Hi coincidien Javier Pagès, president de la BWW, José Luis Benítez, director general de la Federación Española del Vino, FEV, la directora i product manager del saló, Céline Pérez i Marta Macías, així com la mateixa fira de Barcelona, qui s’ha congratulat per la rapidesa amb la qual la convocatòria ha arrelat a la ciutat comtal.
Un 15% més d’expositors
“És una fira que explica el que passa al sector vitivinícola del país”, insisteix el president, i que dona força a un “sector productiu altament competitiu“, afegia la directora. Enguany, detallava Pérez, han registrat un increment del 15% en nombre d’expositors, i de nou han hagut de limitar els accessos perquè en un parell de moments del dia d’estrena s’ha assolit les 7.000 persones assistents. De fet, l’accés a la fira ha estat un dels debats de les hores prèvies a obrir l’edició, ja que l’alta demanda en acreditacions van obligar a aturar la possibilitat d’entrar a la fira els dos primers dies de fira, amb les queixes pertinents per part d’alguns dels confirmats.
L’organització treu ferro a aquesta situació, apuntant que aquesta alta demanda, amb un “creixement exponencial”, ho ha estat proporcionada amb l’evolució dels expositors, que enguany s’apropa al miler. “Monitorem el dia a dia per garantir la seguretat, és la nostra obligació vetllar per un correcte desenvolupament”, insisteixen.
Tot plegat obre de nou el debat sobre l’ampliació de l’espai firal, que ja s’ha anunciat que creixerà en la pròxima edició de 2025. “No volem traslladar-nos a Gran Via de l’Hospitalet”, diuen. Però tampoc han detallat quins són els plans per ampliar l’oferta expositiva, la qual cosa, comparteix la directora, “ens donarà pulmó per acollir a totes les persones expositores i assistents que vulguin participar”. “Auguro una edició molt exitosa, tan enguany com la que pot seguir l’any vinent”, concloïa Benítez.

Una fira amb vocació internacional
La Barcelona Wine Week va néixer amb diversos objectius, un dels quals, el de posicionar el vi espanyol com a producte de qualitat i millorar-ne la percepció dins i fora del país. D’aquí que una de les grans obsessions dels organitzadors sigui atraure el màxim nombre de compradors i importadors de països emergents perquè s’enamorin del producte i en facin d’ambaixadors arreu. Enguany han convidat 650 professionals d’una seixantena de països del món internacional, que se sumen als compradors nacionals.
María Naranjo, directora d’Indústria Alimentària de ICEX, ha posat sobre la taula que detecten professionals que ja prefereixen la cita barcelonina per sobre d’altres fires més consolidades, com ProWein, “aquí troben els vins que estan buscant, i els compensa venir i repetir”, comparteix. Aquesta mirada “necessària” del món cap al vi d’aquí fa que entre els objectius s’hi sumi també la internacionalització, que ha crescut del 18 al 20% aproximadament de l’última edició a l’actual, puntualitza Toni Valls, director de la fira Alimentària. “Aquesta internacionalització és clau per la BWW”, afegeix el president del saló.
El repte al davant, coincideixen tots, és el creixement, “garantir que aquest increment vingui acompanyat de garanties per mantenir l’essència i qualitat del projecte”, concloïa la directora Céline Pérez, alhora que en fan una estimació d’impacte econòmic, que avui dia insisteixen a no tenir calculat, malgrat que es pugui estar parlant, segons Valls, d’uns 12 o 13 milions, que superaria en uns dos milions l’impacte estimat de 2023.
