El sector amb més poder adquisitiu entre els consumidors de vi està marcant l’evolució d’aquest mercat als Estats Units, segons la consultoria Wine Intelligence. En aquell país, si més no, s’espera que el volum de vendes continuï perdent pistonada davant dels alcopops i els licors, que s’estan quedant amb el mercat més jove i amb menys recursos econòmics. Així, el consumidor mitjà nord-americà és cada cop més gran i té més diners, cosa que el col·loca com a comprador de vins de gamma més alta o més especials.

Entre 2018 i 2021, el sector del vi ha perdut, entre la competència i la Covid, gairebé un 15% dels seus consumidors als Estats Units. Entre les raons, la consultoria posa, especialment als joves, una pèrdua de disponibilitat del consum als locals a causa de la pandèmia i, a més, una tendència a la moderació que està reduint la quantitat d’alcohol que beuen, fent-se menys atrevits i quedant-se amb el que ja coneixen.

Un sommelier servint una copa de vi blanc | Pixabay

En resposta a això, molts cellers s’han centrat en la imatge de salut i benestar del vi, a més de modificar els seus envasos per fer-los més còmodes, per tal de distingir-se d’altres sectors i mantenir, o augmentar, la seva base de consumidors. El cert, però, és que la despesa en vi continua creixent, estirada per unes vendes dels vins més cars que augmenten mentre els més bàsics cauen cada vegada més. L’informe de WI apunta, com a derivada curiosa, que aquest escorament del públic pot fer el mercat menys susceptible als problemes derivats de l’augment del cost de la vida o la inflació.

Alguns cellers nord-americans, de fet, ja s’estan concentrant cap a la banda més alta de la seva gamma, venent algunes de les seves marques bàsiques i mirant d’adquirir-ne de noves amb més prestigi i productes de més qualitat. Altres, però, encara miren de mantenir o recuperar el seu més public més jove. És el cas, per exemple, dels cellers que venen vi en llaunes, un mercat que s’ha multiplicat per dos des de 2018, essencialment en aquest segent de població. El volum total, però, continua sent baix en comparació amb les xifres globals.

Els cinc vins en llauna de Glass Canned Wines
Els cinc vins en llauna de Glass Canned Wines

Com a apunt final, Wine Intelligence assenyala algunes altres tendències en el món del vi, si més no als Estats Units, com ho és un augment de les vendes online, que s’han mantingut malgrat la relaxació de les restriccions per la pandèmia. En aquest mateix sentit, també assenyalen que a causa de la proliferació d’aplicacions mòbils i de plataformes de valoració de vins, el coneixement objectiu del consumidor continua baixant perquè cedeixen aquest paper a les eines externes de què disposen.

Finalment, WI també continua remarcant la importància dels vins sostenibles, naturals o de baixa intervenció, que s’estan fent cada vegada més populars. Això és especialment cert, afirmen, en els vins naturals, que sembla que s’estan fent cada cop més habituals en el públic d’entre 30 i 50 anys.

Nou comentari

Comparteix