VadeVi
L’ERO de Freixenet obre el debat sobre les normes del sector del cava

Els treballadors de Freixenet no estan d’acord amb l’ERO que ha presentat el grup del sector vitivinícola. D’ençà que l’empresa va anunciar que volia acomiadar al 24% de la seva plantilla, no hi ha hagut dia que el comitè d’empresa hagi denunciat l’abús que suposa aquesta decisió. Mobilitzacions pel dia del Treballador, constants reclams als directius de Freixenet i en última instància recórrer al Parlament. CCOO, el sindicat majoritari de la companyia assegura que les causes de l’acomiadament d’un quart dels treballadors de la companyia és una resposta “massa definitiva” per un problema “temporal”, com és la sequera. Així i tot, també creuen que la decisió va més enllà i especulen que l’empresa vitivinícola ha decidit reduir la mà d’obra perquè el consell regulador de la DO Cava manté unes normes molt estrictes en termes de producció. Un reglament que per Comissions Obreres “està obsolet” i provoca de retruc, que algunes empreses s’escudin amb la falta de cultius per acomiadar treballadors.

“La DO té una normativa per a preservar la traçabilitat i qualitat, i per tant regular també el raïm permès, com a totes Denominacions d’Origen”, asseguren fonts de la DO Cava a Vadevi. Tot i que des del consell regulador prefereixen no fer valoracions sobre les decisions empresarials de Freixenet, sí que confirmen que les regles del joc del cava no són més que unes mesures per obtenir la millor qualitat per aquests escumosos catalans. D’aquesta manera, també concreten que d’ençà que la sequera es va convertir en un malson, el consell regulador ja va fer algunes concessions per a perpetuar la supervivència de les empreses per les quals treballa i empara. Una opinió que des del sindicat no comparteixen i asseguren que calen més canvis “i no només per la sequera, canvis estructurals de les maneres de fer”, explica Antonio Domínguez, responsable del sector del cava de CCOO i delegat a Freixenet. En aquest sentit, pels treballadors la rigidesa de la normativa respon a “una fotografia obsoleta del sector” i un element que fa perillar l’estabilitat dels llocs de treball, mentre que pel consell regulador és l’única manera de reforçar la transparència envers la qualitat dels seus productes.

Ara bé, des de Comissions Obreres estan disposats a portar la situació davant de l’administració pública i agafen el que està passant a Freixenet com a exemple clarificador del que podrien implicar a llarg termini aquestes normatives, entre altres coses la inseguretat dels treballadors i treballadores del sector. D’aquesta manera, el sindicat insta l’Administració i el Consell Regulador del Cava a prendre les mesures necessàries, de manera urgent, per “buscar mecanismes que permetin flexibilitzar les normes actuals per buscar solucions, tenint en compte la preocupant situació del sector, provocada pel canvi climàtic“, lamenten en un comunicat, on també recorden que “si no s’adopten aquestes mesures, està en risc el futur d’un producte emblemàtic com és el cava, molt arrelat al nostre territori, i també el de les persones que treballen al sector i les seves famílies”.

Façana de Freixenet | Foto: cedida

Tot i la diversitat d’opinions, la realitat és que hi ha alguna cosa que no funciona. Freixenet -que continua sense voler fer declaracions sobre l’ERO a aquest diari- va presentar la documentació que lligava l’acomiadament a raons “econòmiques, organitzatives i productives per la sequera”. Així, l’empresa concloïa que no hi havia més remei que fer fora a part de la plantilla, perquè la producció no havia estat la que era i podria no recuperar-se del tot. Una decisió que trontolla, a parer dels sindicats, i que tampoc sembla que encaixi amb la visió que té el consell regulador sobre el futur de la producció. De fet, CCOO insisteix en el fet que hi ha altres raons de ser i les fonts de la DO Cava clarifiquen que en termes generals “avui dia hi ha una bona previsió de la verema d’aquest any”.

La migració a productes de menys qualitat

Les sospites del comitè d’empresa de Freixenet són que la reestructuració de la plantilla va lligada a altres situacions, com per exemple la migració a productes de menys qualitat. D’aquesta manera, CCOO va denunciar la decisió de la direcció de Freixenet de substituir gran part de l’elaboració d’un dels productes més emblemàtics, el Cava Carta Nevada, utilitzant la mateixa marca i imatge, per un altre producte de menys qualitat. Aquest nou elaborat, que no forma part de la DO Cava tot i que manté part del nom de la marca, excloent la paraula cava, no té res a veure amb la complexa i acurada elaboració del cava i el procés és menys laboriós. En altres paraules, Comissions Obreres considera que aquesta decisió comporta un greuge per als treballadors i treballadores, ja que es tracta d’un producte que requereix menys temps i menys mà d’obra per a la seva elaboració. “Manifestem la seva preocupació pel risc que comporta aquesta decisió per al futur de l’empresa i del sector”, reconeixien en un comunicat.

Les normes extraordinàries de la DO que ja no apliquen

Per a la verema del 2024 i per intentar protegir les empreses de la sequera, la DO Cava va aprovar la Provisió de Garantia Qualitativa, que incloïa mesures excepcionals orientades a gestionar l’excés de producció dins la DO. Tal com explica un document que la Denominació d’Origen ha cedit a Vadevi, es va estipular que es permetria que en les zones amb rendiments alts i degudament acreditats, el raïm produït entre els 12.000 i els 15.000 kg per hectàrea es pogués destinar al fons climàtic, però no per elaborar cava sense l’autorització expressa del consell regulador. També es va admetre un increment en el rendiment d’extracció de most, que podia arribar fins al 74% -superior al 67% habitual-, sempre que es respectin estrictes controls de traçabilitat i qualitat establerts pel consell. A més, també es va aprovar que s’utilitzés raïm procedent de vinyes situades dins del territori de la DO tot i no trobar-se inscrites al registre d’explotacions vitícoles, amb un límit del 15% sobre la producció de vi base de cada celler. Un cop la verema va acabar, aquestes mesures amb ella per petició del consell regulador, des d’on es va estudiar la situació i es va determinar que no caldria allargar-les.

Així doncs, la sequera sembla cada vegada una conseqüència feble per a dur a terme un ERO o almenys així ho veuen des de CCOO. Tot i que no neguen que la sequera va ser un cop molt fort pel sector, una de les parts que defensen els sindicats és que va ser dur, però temporal. En aquest sentit, el consell regulador també afirma en les seves declaracions que sembla que ha passat la mala maror i de fet, les mesures implementades per ajudar a les empreses que actualment no són vigents. Un argument, doncs, que tornaria a posar en el focus en Freixenet per culpar la sequera, quan CCOO reitera que “és un problema conjuntural, no estructural”.

Més notícies
Notícia: Bonpreu i Esclat maridarà amb productes catalans el festival Vinàriament Barcelona
Comparteix
Formatges, fumats i embotits de quilòmetre zero, amb la garantia de Bon Preu, acompanyaran els tastos dels millors vins
Notícia: Celler del Pescador llança el seu primer vi d’agulla sense alcohol
Comparteix
El preu amb el qual ha sortit el vi 0,0 al mercat és de 5,95 euros
Notícia: La vinya dona suport a l’avellana: “Si els afecta a ells, a nosaltres també”
Comparteix
Unió de Pagesos reclama l'avançament d'algunes ajudes, així com l'aplicació de mesures urgents per salvar alguns sectors amb dificultats per sobreviure després d'anys de sequera
Notícia: El comitè d’empresa de Freixenet porta l’ERO al Parlament
Comparteix
Una delegació de la representació de les plantilles de Freixenet i Segura Viudas es reunirà amb diferents grups parlamentaris per adreçar l'acomiadament massiu per la sequera

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa