La difusió del vi català ha estat sempre entre els objectius estratègics de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI, i així ho ha concretat a través de diverses accions al llarg dels últims anys. Una de les últimes campanyes actives en aquest sentit ha estat la de “Catalunya, on el vi és cultura“, que es presentava i activava el passat mes de novembre de 2023. “Volem arribar al públic que ja beu vi, però que no tria vi català quan ho fa i també, al públic de l’àrea metropolitana de Barcelona”, comparteix l’entitat del vi en un comunicat, i ho fa per anunciar la reactivació d’aquesta acció promocional, que es tornarà a activar aquest 2024 en mitjans de comunicació, plataformes digitals i suports exteriors de Catalunya.

L’Estratègia d’augment de notorietat del vi català
La presentació de l’espot a finals de 2023 va ser el punt de sortida d’un conjunt d’accions que persegueixen, segons INCAVI, “l’augment de la notorietat i la desitjabilitat del vi català”. En la primera onada d’insercions, tant l’espot que viatja per tots els paisatges del sector vitivinícola català com la gràfica van ser difoses per mitjans de comunicació, televisió, ràdio, premsa especialitzada i suports exteriors, sobretot situats en el transport públic. En aquesta ocasió, i veient les oportunitats d’arribar a nous públics, les insercions se centraran en l’espot i en els suports exteriors, preferiblement digitals, situats en els accessos de centres comercials amb grans superfícies. A més, aquesta nova onada d’insercions podria comptar amb un desplegament de la campanya als aeroports catalans.

El Pla de Recerca i Innovació 2030 es presenta per Catalunya
Aquest anunci s’ha fet coincidint amb l’últim operatiu de l’entitat del vi amb les DO de Catalunya, on també han aprofitat per anunciar un cicle de presentacions del Pla de Recerca 2030 de l’INCAVI per tot el territori català, amb l’objectiu d’acostar i donar-lo a conèixer als diversos agents del sector. Figueres, Vilafranca del Penedès, Manresa, Gandesa, Valls, Falset, Sarral, i Lleida, seran els emplaçaments escollits.
Aquest Pla de Recerca contempla un total de 19 projectes distribuïts en 5 grans àrees de treball com són l’agronomia, l’enologia i la biotecnologia, la biodiversitat, els sistemes analítics i l’economia i mercats. Tots ells, expliquen, estan enfocats a donar respostes als principals reptes i necessitats del conjunt del sector, com són l’adaptació de la vitivinicultura al canvi climàtic i la valorització del vi català des d’una òptica eficient.
La trobada també ha permès revisar la modificació i actualització dels plecs de condicions de la majoria de les denominacions d’origen, que preveuen canvis com la incorporació del vi blanc brisat i del mètode ancestral per part de la DO Conca de Barberà; la garnatxa negra pel vi dolç natural a la DO Montsant; el vi dolç malvasia de Sitges en el cas de la DO Penedès; i, per part de la DO Pla de Bages el vi brisat, vi naturalment dolç i vi fermentat en rapa. A la DO Tarragona, el vi de missa passa a ser vi, i vi de licor com a menció, és a dir, que se suprimeix com a categoria de vi de licor.